Handeln spår stark uppgång

Trots lågkonjunkturen är läget inom detaljhandeln starkare än normalt, visar färska siffror från Konjunkturinstitutet.- Vi har inte känt av lågkonjunkturen utan säljer lika bra som i fjol, säger Gustav Janson vid Intersport i Uppsala.

- Att försäljningen börjar öka igen tror jag hänger samman bland annat med börsuppgången, säger Torbjörn Kottorp vid Elon.

- Att försäljningen börjar öka igen tror jag hänger samman bland annat med börsuppgången, säger Torbjörn Kottorp vid Elon.

Foto: Oscar Segerström

Uppsala2009-09-25 08:07
Enligt Konjunkturinstitutets analys för september är hushållens syn på det ekonomiska läget mer optimistiskt än det historiska genomsnittet och försäljningen inom detaljhandeln har ökat kraftigt de senaste månaderna.
- Det är en lite ovanlig situation. Delar av näringslivet sliter ont men de som inte förlorat sina jobb har en fortsatt stark ekonomisk situation. Tidigare under lågkonjunkturen var även personer i arbete mer försiktiga med sina inköp men många uppfattar att det värsta nu är över och har börjat konsumera igen. Den bedömningen gör Roger Knudsen vid Konjunkturinstitutet.

Handelns Utredningsinstitut, HUI, beräknar att försäljningen inom detaljhandeln ökade med 2,7 procent i löpande priser mellan januari och juni i år, jämfört med samma period i fjol.
- Då ska man komma ihåg att 2008 var ett urstarkt år. Att öka med 2,7 procent får mot den bakgrunden ses som väldigt starkt, säger Jessica Lindblom vid HUI.

Lågkonjunktur och ökad försäljning låter motsägelsefullt. Vad är förklaringen till att konsumtionen i vissa branscher går uppåt?
- Den viktigaste orsaken är de låga boräntorna som gör att folk kan lägga pengar på annat, svarar Jessica Lindblom.

Hur är då läget i Uppsala?
- Det är ojämnt men fler branscher i Uppsala har klarat sig lite bättre än man trodde. Under augusti och september har handeln tagit igen en del, särskilt inom modebranschen, uppger Annacarin Hultberg vid Svensk Handel i Uppsala.

Enligt henne gick ett tiotal butiker i konkurs i Uppsala tidigare i år.
- Det handlade främst om nyetablerade butiker som inte hittat sin nisch. Men under de senaste månaderna har konkursläget lugnat ner sig.
Gustav Janson vid Intersport i Gränby Centrum säger att butiken säljer ungefär som i fjol.
- Framför allt augusti i år har gått väldigt bra. Många håller på med friskvård och idrott och vi har något för alla, både dyra och billiga produkter.

Elon i Uppsala säljer vitvaror och elektronikprodukter.
- Sedan maj-juni har optimismen återvänt och folk köper mer, säger Torbjörn Kottorp vid Elon.
Han tror att en viktig förklaring är rapporteringen i media.
- I Uppsala har vi inga stora industrier som lagts ner och arbetslösheten har inte ökat särskilt mycket lokalt så utvecklingen av försäljningen har till stor del varit mediakänslig.

Även en sällanköpsprodukt som bilar verkar återigen gå bra.
- Det var jättetungt i vintras men sedan dess har det gått uppåt, berättar Janis Zarins, marknadschef för Upplands Motor.
Upplands Motor har sålt 300 fler nya och begagnade bilar hittills i år jämfört med motsvarande period under fjolåret. Räknat i kronor är orderingången upp cirka 5 procent men ökningen uppges vara betydligt större de senaste fyra månaderna.

Hur klarar sig då cityhandeln jämfört med de externa stormarknaderna?
Matti von Magius vid Upsala Handelsförening konstaterar att butiksytor i S:t Persgallerian som tidigare gapat tomma nu är på väg att fyllas.
Annacarin Hultberg vid Svensk Handel menar att det fortfarande är svårt att avgöra hur city påverkas.
- Det stora som hänt är att Gränby Centrum expanderat och för dem går det strålande.

Kalle Lindgren, marknadsansvarig vid Gränby Centrum, hymlar inte.
- Tyvärr tar vi marknadsandelar från butikerna i Uppsalas stadskärna. Det är på ett sätt synd eftersom vi vill ha ett levande centrum.
Enligt Kalle Lindgren redovisar 23 butiker i Gränby Centrum en ökad försäljning medan 13 minskat. Dessutom har det tillkommit 25 nya butiker som det ännu inte finns jämförbara siffror för.
FAKTA
Handelns Utredningsinstitut, HUI, skrev i går torsdag upp prognosen för detaljhandelns försäljningsutveckling för 2009, från 1,0 till 2,5 procent. Samtidigt varnar HUI för att krisen inte är över.
Konjunkturinstitutet uppger att den så kallade konfidensindikatorn, branschernas syn på den egna ekonomin, för detaljhandelns del har ökat från siffran 5 i juli till 21 i september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om