Handelns självförtroende sjunker

Handlarnas självförtroende rasar och H&M:s försäljningsstatistik för september månad visar en sjunkande försäljningsökning.

Uppsala2008-10-15 08:44
Handlarnas tilltro till utvecklingen i detaljhandeln sjunker som en sten. Bara var femte handlare tror på en positiv försäljningsutveckling för den totala detaljhandeln, det visar Svensk Handels Handelsbarometer som publiceras i dag onsdag. Däremot tror hela 45 procent av handlarna på en positiv utveckling i den egna butiken.
Uppsalabutikerna har börjat höstrea för att bli av med lager man samlat på sig på grund av den dåliga försäljningen.
- Det är inte förvånande att handlarpanelen nu ser mer dystert på de närmaste månaderna i den totala detaljhandeln än för en månad sedan. Finanskrisen och allt fler varsel gör att man har anledning att tro på dämpad köplust hos konsumenterna, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.

H&M har blivit sinnebilden av ett klädföretag som bara ökar och ökar. Och september månads siffror är inget undantag, försäljningsökningen gick upp med tio procent jämfört med september 2007.
Men sett över året ser ökningen lägre ut än föregående år. 2007 var försäljningsökningen 10-29 procent varje månad jämfört med 2006.
I år är ökningarna mer modesta, enskilda månader når upp i 24-25 procent, men i april sjönk till och med försäljningen med en procent.

Sett till försäljningen i de enheter som är jämförbara, som har haft minst ett driftår, har försäljningen sjunkit med två procent i september.
Totala antalet H&M-butiker i världen är nu 1 659, jämfört med 1 452 för ett år sedan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om