Hantverkare åter i klagomålstoppen

Klagomål på hantverkstjänster toppar som vanligt statistiken från landets konsumentvägledningar.

Uppsala2014-01-29 13:58

Varje år sammanställer Konsumentverket statistik över klagomålen till landets konsumentvägledningar. Ända sedan mätningarna började 2005 har hantverkstjänster toppat klagotoppen. Så även under 2013.

Klagomålen handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet, skriver Konsumentverket i en sammanfattning av statistiken, där verkets jurist Joséphine Slotte även ger några goda råd för att undvika besvikelser och problem. Enligt henne är en god dialog om vad som ska gälla och vilka förväntningar du som konsument har, tillsammans med bra avtal om tidsåtgång och kostnad, A och O om alla ska bli nöjda med slutresultatet.

UNT inleder nu granskningen Hantvärken, där vi synar hantverksbranschen. För det behöver vi din hjälp! Klicka på länken eller skicka ett mejl och berätta din historia om hantverkaren som inte höll vad hen lovade, eller om andra missförhållanden i branschen. Du kan givetvis också tipsa om goda exempel här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om