â Grupputveckling har blivit allt populĂ€rare, man lĂ€mnar koncentrationen pĂ„ ledaren och tittar pĂ„ alla individer inom gruppen.
Det sÀger Mia Lindegren, chef pÄ Uppsala Learning Lab, ULL, som med hjÀlp av universitetets kompetensforum ska delta i ett antal gruppsessioner och ta reda pÄ vad de kan göra för att utvecklas.
Denna regniga novemberdag har den lilla gruppen, anstÀllda vid universitetets Studentportalen, samlats i den runda laborativa lÀrosalen i BlÄsenhus. Metoden de arbetar med gÄr ut pÄ att lyfta fram gruppens styrkor och svagheter och fokusera pÄ hur man kan ta gruppen vidare.
ââKan vi göra det lite mysigare, utropar Mia Lindegren och gruppmedlemmarna börjar genast flytta stolar och bord.
Efter en snabb namnrunda Àr det dags att sÀtta igÄng. Det Àr andra gÄngen de ses för att utveckla gruppandan. Medlemmarna har fÄtt besvara en enkÀt med frÄgor som till exempel: finns det ett misstroende mellan medlemmarna, fikar gruppen ofta, Àr gruppen ofta överens och klarar gruppen sina konflikter. Nu Àr det dags att prata igenom svaren och titta pÄ hur man ska gÄ vidare.
â Om vi sĂ€tter oss tvĂ„ och tvĂ„ och funderar över det ni gick igenom förra gĂ„ngen och vilka tankar det har vĂ€ckt hos er, sĂ€ger Sara SprĂ€ngare som arbetar som kompetensutvecklare pĂ„ kompetensforum.
Ett mummel utbryter i salen och projektledaren Mattias Palmer deklarerar att han tycker att det viktigaste han kommer ihÄg frÄn förra gÄngen var diskussionen om skillnaden mellan grupp och team.
â Jag hade fel uppfattning, det var intressant med skillnaden, sĂ€ger han.
Sara SprĂ€ngare skriver upp ordet âteamâ pĂ„ tavlan som hon beskriver som en mer utvecklad form av en grupp.
â Vad var det mer för tankar?
Det blir tyst i salen. Hon skriver upp âGemensamt mĂ„lâ.
â Det kan aldrig nog understrykas hur viktigt det Ă€r med en gemensam förstĂ„else för mĂ„let. Ett fotbollsteam mĂ„ste skjuta mot samma mĂ„l och alla delar de pĂ„ Ă€ran nĂ€r de fĂ„r ta emot bucklan.
Ăven förmĂ„gan att inse fördelen med gruppmedlemmars olikheter och olika kunskaper tas upp liksom att det egentligen inte Ă€r sĂ€rskilt viktigt att gĂ„ ut och dricka öl ihop för att fĂ„ en fungerande grupp.
â Det Ă€r kanske trevligt men det har ingen betydelse för jobbet, sĂ€ger Sara SprĂ€ngare men blir ifrĂ„gasatt av Mia Lindegren.
â Fast jag har svĂ„rt att riktigt dela det dĂ€r. Om vi Ă€r ute och paddlar kanot och har ett trevligt samtal sĂ„ kan jag bĂ€ttre lĂ€ra mig hur de tĂ€nker, vilket underlĂ€ttar arbetssituationen. Har jag helt fel dĂ„?
â Mm, svarar Sara SprĂ€ngare och hela gruppen brister ut i skratt.
Det var nÀr den amerikanska forskaren Susan Wheelan förelÀste om grupputveckling pÄ Uppsala universitet förra vintern som Mia Lindegren blev inspirerad till att prova pÄ metoden pÄ sin grupp inom ULL.
â Hon tittar pĂ„ framgĂ„ngsrika och mindre framgĂ„ngsrika grupper och hur de gör för att lyckas eller inte, och jag tyckte det var spĂ€nnande, sĂ€ger Mia Lindegren, som Ă€r noga med att pĂ„peka att det inte handlar om att de Ă€r en grupp i kris, utan att de vill utvecklas Ă€nnu mer.
â VĂ„r studentportal fungerar vĂ€ldigt bra men man ska alltid utvecklas i en arbetsgrupp. Och nu deltar vi tillsammans, annars Ă€r det jag som chef som gĂ„tt pĂ„ utbildningsaktiviteter, sĂ€ger hon och menar att en viktig del i utvecklingen Ă€r att kunna kommunicera bra.
Beteendevetaren Rabbe Hedengren som arbetar som karriÀrutvecklare vid kompetensforum medverkar ocksÄ under dagen. Han har arbetat med grupputveckling under tjugo Ärs tid och berÀttar att forskning tyder pÄ att metoden gör att gruppen lÀttare kan leva upp till sina mÄl och att tillvarata medarbetarnas skicklighet.
â Generellt Ă€r min upplevelse att det Ă€r en metod som Ă€r till nytta. Man brukar sĂ€ga âvarför har vi inte gjort det hĂ€r tidigare?â.
Mattias Palmer Àr nöjd med grupputvecklingen hittills. Efter dagens möte tycker han att han har lÀrt sig lite mer om hur gruppmedlemmarna fungerar.
ââ Personer uppfattar saker pĂ„ olika sĂ€tt och om man sjĂ€lv Ă€r vĂ€ldigt verbal kanske man ska hĂ„lla tillbaka lite sĂ„ att andra kan ta plats. Och nĂ„got av det centrala i konceptet handlar om att veta och uppskatta varandras olika kompetenser.
Resultatet frÄn enkÀtsvaren kom inte som nÄgon överraskning för Mattias Palmer.
ââDet var vĂ€ldigt positiva resultat men inte jĂ€tteöverraskande, sĂ€ger han och tycker att det egentligen skulle ha varit mer intressant att ha haft grupputvecklingen i ett tidigare skede dĂ„ medlemmarna nu efter nĂ€stan fem Ă„r Ă€r rĂ€tt inkörda.