I Vänge bör 50 nya bostäder byggas, fler än så är inte möjligt förrän vatten- och avloppssystemet har byggts ut. VA-systemet bedöms inte vara värt att bygga ut förrän staten investerat i järnvägen mellan Uppsala och Enköping vilket då möjliggör en ny tågstation i Vänge. Därefter bör mellan 800 och 900 nya bostäder byggas. I Järlåsa finnas planer för 20 nya bostäder och ett eventuellt tågstopp på lång sikt.
Storvreta och Gunsta lyfts särskilt fram bland tätorterna eftersom att VA-systemen här har kapacitet. I Gunsta bedöms tillväxtpotentialen ligga på 1 500 bostäder och i Storvreta på 1 600 bostäder. Storvreta omfattas av en särskild planfördjupning som genomfördes 2013, bland annat konstateras att en flytt av stationen inte är aktuell. Även i Jälla finns en så kallad tyngdpunkt i utvecklingen för tätorterna. 900 bostäder är planerade i Lindbacken och när Jälla utvecklas vidare bör bägge sidor av 288:an omfattas.
I Vattholma finns kapacitet för 300 nya bostäder. Nya investeringar i VA-systemet ska göras vilket möjliggör ytterligare 500 nya bostäder som främst ska byggas nära stationsläget. Även i Skyttorp förespråkas tät bebyggelse nära stationen med upp till 150 nya bostäder på orten totalt. I Bälinge och Lövstalöt är 185 nya bostäder planerade och endast mindre utvidgning bör ske därefter. Björklinge bedöms kunna växa med 300 bostäder och Gåvsta med 150 stycken.
Länna kan expandera med 500 bostäder, främst småhus och flerfamiljshus och i Almunge kan 400 nya bostäder komma till med viss förtätning av orten. Knutby kan växa med 150 bostäder men efterfrågan här bedöms som låg.