Här är turerna kring Linnéa af Upsala

Linnéa af Upsalas uttåg från staden har engagerat många UNT-läsare. Det är dock inte den första turen kring den vita båten som legat förtöjd i Fyrisån de senaste 15 åren.

Förra lördagen fastnade Linnéa Af Upsala på en lerbank några hundra meter söder om Övre Föret, precis utanför Uppsala.

Förra lördagen fastnade Linnéa Af Upsala på en lerbank några hundra meter söder om Övre Föret, precis utanför Uppsala.

Foto: Utryckning Uppsala

Uppsala2025-05-04 14:00

Nyheten i korthet

  • Båten Linnéa af Upsala, som har varit i Uppsala i 15 år, kan vara på väg tillbaka till staden. Båtens ägare, Thomas Ekstrand, har uttryckt sin frustration över kritik och planerar att återvända båten till Uppsala.
  • Båten, som tidigare ägdes av Mohammad Alammouri, lämnade Uppsala den 25 april efter en tvist med kommunen om rätten att ha båten i hamnen. Kommunen vann tvisten och båten skulle vara borta från hamnen senast den 15 maj.
  • Linnéa af Upsala ligger för närvarande på ett varv i Norrtälje. Innan den kan lämna varvet måste den undersökas av Transportstyrelsen och eventuella brister åtgärdas.

Linnéa af Upsala byggdes redan 1920, och köptes av ett Uppsalaföretag 2010. Hon placerades då i Uppsalas hamn, med målet att bedriva restaurang och turisttrafik.

Åtta år senare, 2018, köpte Mohammad Alammouri båten. Hans mål var en fortsätta driva restaurangverksamheten på båten. 

Men så blev det inte. Bara ett par år in på ägarskapet kom pandemin som lamslog affärsplanerna. Den följdes av en tvist med Uppsala kommun om rätten att ha båten liggande i hamnen.

Linnéa af Upsala har hållit till i Fyrisån sedan 2010. Den 25 april lämnade båten Uppsala. Nu kan den komma tillbaka – om båtens nuvarande ägare får som han vill.
Linnéa af Upsala har hållit till i Fyrisån sedan 2010. Den 25 april lämnade båten Uppsala. Nu kan den komma tillbaka – om båtens nuvarande ägare får som han vill.

Mohammad Alammouri tröttnade på motgångarna, och bestämde sig för att sälja den vita båten. I början av 2025 lade han ut båten till försäljning för 1,25 miljoner kronor på sociala medier.

– Jag vill bara sälja i morgon och gå vidare med mitt liv och jobba med annat. Jag är klar med detta, sa Mohammad Alammouri till UNT då.

Kommunen menade att placeringen av båten stred mot detaljplanen, då husbåtar och kommersiella fartyg inte får ligga vid kajen. Man sade därför upp hamnavtalet med Mohammad Alammouri. 

Uppsägningen landade till slut i tingsrätten där kommunen fick rätt och båten skulle vara borta från hamnen 15 maj i år.

Linnéa af Upsala lockade många nyfikna inför avfärden från Uppsala.
Linnéa af Upsala lockade många nyfikna inför avfärden från Uppsala.

Det gick dock snabbare än så – den 25 april lämnade båten Uppsala, något som gladde Uppsala kommun. Avfärden från Uppsala markerade då avslutet på en 15 år lång relation mellan båten och Uppsala. 

– Det är ingen hemlighet att kommunen velat få bort båten en länge tid. Det kändes extra bra att båten var borta inför firandet sista april. Det är något vi hoppats på men inget vi kunnat räkna med utifrån vad tingsrätten beslutade, förklarar Lina Berg, enhetschef trafik och markupplåtelse på stadsbyggnadsförvaltningen.

Men än är inte historian över.

Bärgningsfartyget Ron Jeremy med skepparen och den nye ägaren Thomas Ekstrand gled upp i Fyrisån för att hämta Linnéa af Upsala för en dryg vecka sedan. Samma dag lämnade båten Uppsala – men bärgningen av båten stötte på flera hinder. Bland annat körde ekipaget över bryggor och krockade med en bro, samt fastande på en lerbank. Till slut tog man sig till Liljeholmskajen i Stockholm för att mellanlanda på sin väg till slutstationen Gävle.

Här ser vi Linneá af Upsala vid Liljeholmskajen.
Här ser vi Linneá af Upsala vid Liljeholmskajen.
Vindbrons ledverk skadades när Linnéa af Upsala skulle passera.
Vindbrons ledverk skadades när Linnéa af Upsala skulle passera.

Dagen innan valborg fortsatte Linnéa af Upsala sin färd mot Gävle på Östersjöns vatten. 

– Det går jättebra. Vi kommer sätta fart norrut över dagen, jag vet inte när vi är framme i Gävle, kanske någon gång vid midnatt, sa Ekstrand till UNT när färden mot Gävle påbörjats.

Men samma dag, i höjd med Vaxholm, bordades Linnéa af Upsala av Kustbevakningens fartyg KV478. 

Ombord på KV478 fanns även Martin Blom, fartygsinspektör på Transportstyrelsen. Det är Transportstyrelsen som utfärdar bärgningstillstånd, något som saknades för denna transport. 

– Vår bedömning efter inspektionen av fartyget var att det inte var sjövärdigt. Då stoppades alla tankar på en färd till Gävle. Istället utfärdades ett tillfälligt tillstånd för transport till närmaste varv, förklarar Martin Blom.

Ett av Kustbevakningens fartyg bordade Linneá af Upsala ute på Östersjön.
Ett av Kustbevakningens fartyg bordade Linneá af Upsala ute på Östersjön.
Linneá af Upsala ute på Östersjöns vatten strax innan den bordades av Kustbevakningen.
Linneá af Upsala ute på Östersjöns vatten strax innan den bordades av Kustbevakningen.

Nu ligger båten vid Högmarsö varv, utanför Norrtälje.

– När vi anlände till båten noterade vi problem med skrovstabiliteten och att Linnéa af Upsala rullade långsamt på vågorna. Det är ett tecken på att båten är instabil och kan slå runt eller lägga sig på sidan. Hade det hänt hade vi haft en allvarlig olycka, förklarar Martin Blom.

Han tror att Linnéa af Upsalas framtidsutsikter är dystra:

– Om den någonsin lämnar varvet är oklart, säger Martin Blom.

Ägaren Thomas Ekstrand har inga tankar på att lämna Linnéa af Upsala i Norrtälje. Men innan båten kan lämna varvet ska den undersökas av Transportstyrelsen och alla eventuell brister åtgärdas.

– Det finns säkert en del saker som måste fixas. Jag tror dock inte att skrovet är så dåligt. Jag vet att det gjordes en ultraljudssökning av skrovet för ett par år sedan. Då såg det bra ut, säger Thomas Ekstrand. 

Thomas Ekstrand äger Linnéa af Upsala.
Thomas Ekstrand äger Linnéa af Upsala.

Var den tar vägen sen? Tillbaka till Uppsala, om Thomas Ekstrand får bestämma.

– Jag trodde att jag gjorde Uppsala en tjänst när jag tog hand om båten. Men jag har bara fått kritik och allt jag gjort med båten hittills har vänts mot mig. Det kommer inte att gå att göra något med båten i framtiden därför vill jag bara avsluta detta och frakta tillbaka båten till Uppsala, säger Thomas Ekstrand som även tänker se över möjligheten att häva köpet.

Lina Berg är enhetschef trafik och markupplåtelse stadsbyggnadsförvaltningen.
Lina Berg är enhetschef trafik och markupplåtelse stadsbyggnadsförvaltningen.

Enligt Lina Berg, enhetschef trafik och markupplåtelse på stadsbyggnadsförvaltningen i Uppsala kommun, har dock inte Linnéa af Upsala någonstans att ta vägen i Uppsala.

– Skulle båten beviljas bogseringstillstånd och styra mot Uppsala så har den inte någon båtplats i Uppsala hamn, säger hon.

I dag står båten på ett varv utanför Norrtälje.
I dag står båten på ett varv utanför Norrtälje.
Linnéa af Upsala

Båten som byggdes 1920 har en brokig historia. Under en färd 1924 grundstötte den utanför Karlskrona. Den har under åren fungerat både som transport- och passagerarskepp och bland annat trafikerat Göta kanal. 

2010 såldes skeppet till ett företag från Uppsala. Det företaget bedrev turisttrafik mellan Uppsala och Skokloster.

Sommaren 2011 körde den rakt in i kajen vid Islandsfallet sedan backmanövern inte fungerat. Passagerarna fick föras iland med hjälp av räddningstjänstens stegbil. Ingen skadades vid incidenten, något som UNT berättade om. I november 2018 köptes båten av Mohammad Alammouri. Han sålde den i början på 2025 till Thomas Ekstrand.

Båten är 31,91 meter lång, 5,37 meter bred och har ett bottendjup på 1,61 meter.

Källa: https://skargardsbatar.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!