Linnéa af Upsala byggdes redan 1920, och köptes av ett Uppsalaföretag 2010. Hon placerades då i Uppsalas hamn, med målet att bedriva restaurang och turisttrafik.
Åtta år senare, 2018, köpte Mohammad Alammouri båten. Hans mål var en fortsätta driva restaurangverksamheten på båten.
Men så blev det inte. Bara ett par år in på ägarskapet kom pandemin som lamslog affärsplanerna. Den följdes av en tvist med Uppsala kommun om rätten att ha båten liggande i hamnen.
Mohammad Alammouri tröttnade på motgångarna, och bestämde sig för att sälja den vita båten. I början av 2025 lade han ut båten till försäljning för 1,25 miljoner kronor på sociala medier.
– Jag vill bara sälja i morgon och gå vidare med mitt liv och jobba med annat. Jag är klar med detta, sa Mohammad Alammouri till UNT då.
Kommunen menade att placeringen av båten stred mot detaljplanen, då husbåtar och kommersiella fartyg inte får ligga vid kajen. Man sade därför upp hamnavtalet med Mohammad Alammouri.
Uppsägningen landade till slut i tingsrätten där kommunen fick rätt och båten skulle vara borta från hamnen 15 maj i år.
Det gick dock snabbare än så – den 25 april lämnade båten Uppsala, något som gladde Uppsala kommun. Avfärden från Uppsala markerade då avslutet på en 15 år lång relation mellan båten och Uppsala.
– Det är ingen hemlighet att kommunen velat få bort båten en länge tid. Det kändes extra bra att båten var borta inför firandet sista april. Det är något vi hoppats på men inget vi kunnat räkna med utifrån vad tingsrätten beslutade, förklarar Lina Berg, enhetschef trafik och markupplåtelse på stadsbyggnadsförvaltningen.
Men än är inte historian över.
Bärgningsfartyget Ron Jeremy med skepparen och den nye ägaren Thomas Ekstrand gled upp i Fyrisån för att hämta Linnéa af Upsala för en dryg vecka sedan. Samma dag lämnade båten Uppsala – men bärgningen av båten stötte på flera hinder. Bland annat körde ekipaget över bryggor och krockade med en bro, samt fastande på en lerbank. Till slut tog man sig till Liljeholmskajen i Stockholm för att mellanlanda på sin väg till slutstationen Gävle.
Dagen innan valborg fortsatte Linnéa af Upsala sin färd mot Gävle på Östersjöns vatten.
– Det går jättebra. Vi kommer sätta fart norrut över dagen, jag vet inte när vi är framme i Gävle, kanske någon gång vid midnatt, sa Ekstrand till UNT när färden mot Gävle påbörjats.
Men samma dag, i höjd med Vaxholm, bordades Linnéa af Upsala av Kustbevakningens fartyg KV478.
Ombord på KV478 fanns även Martin Blom, fartygsinspektör på Transportstyrelsen. Det är Transportstyrelsen som utfärdar bärgningstillstånd, något som saknades för denna transport.
– Vår bedömning efter inspektionen av fartyget var att det inte var sjövärdigt. Då stoppades alla tankar på en färd till Gävle. Istället utfärdades ett tillfälligt tillstånd för transport till närmaste varv, förklarar Martin Blom.
Nu ligger båten vid Högmarsö varv, utanför Norrtälje.
– När vi anlände till båten noterade vi problem med skrovstabiliteten och att Linnéa af Upsala rullade långsamt på vågorna. Det är ett tecken på att båten är instabil och kan slå runt eller lägga sig på sidan. Hade det hänt hade vi haft en allvarlig olycka, förklarar Martin Blom.
Han tror att Linnéa af Upsalas framtidsutsikter är dystra:
– Om den någonsin lämnar varvet är oklart, säger Martin Blom.
Ägaren Thomas Ekstrand har inga tankar på att lämna Linnéa af Upsala i Norrtälje. Men innan båten kan lämna varvet ska den undersökas av Transportstyrelsen och alla eventuell brister åtgärdas.
– Det finns säkert en del saker som måste fixas. Jag tror dock inte att skrovet är så dåligt. Jag vet att det gjordes en ultraljudssökning av skrovet för ett par år sedan. Då såg det bra ut, säger Thomas Ekstrand.
Var den tar vägen sen? Tillbaka till Uppsala, om Thomas Ekstrand får bestämma.
– Jag trodde att jag gjorde Uppsala en tjänst när jag tog hand om båten. Men jag har bara fått kritik och allt jag gjort med båten hittills har vänts mot mig. Det kommer inte att gå att göra något med båten i framtiden därför vill jag bara avsluta detta och frakta tillbaka båten till Uppsala, säger Thomas Ekstrand som även tänker se över möjligheten att häva köpet.
Enligt Lina Berg, enhetschef trafik och markupplåtelse på stadsbyggnadsförvaltningen i Uppsala kommun, har dock inte Linnéa af Upsala någonstans att ta vägen i Uppsala.
– Skulle båten beviljas bogseringstillstånd och styra mot Uppsala så har den inte någon båtplats i Uppsala hamn, säger hon.