Överfarterna ska asfalteras röda och få särskilda vägmärken. Vid dessa överfarter måste fordonsförare lämna företräde för cyklister och förare av moped klass 2. Bilister får inte göra omkörningar strax före eller på överfarterna.
LÄS MER: Cykelöverfart ger cyklist företräde
– Redan i dag har cyklisterna företräde på de flesta platser, men det kommer att bli tydligare i och med att vi anlägger röd asfalt och placerar ut vägmärken, säger Michael Eriksson, avdelningschef för gata, park, natur på Uppsala kommun, i ett pressmeddelande.
Efter Valsätra och Flogsta är det Gamla Uppsalas tur att få snabbcykelled. Längs den sträckan planeras 15 cykelöverfarter. Projektet ska sedan utvärderas och därefter kan det bli aktuellt med fler cykelleder.
Cykelöverfarter blev möjliga att anlägga efter ett tillägg i trafiklagstiftningen 2014. En utvärdering i Eskilstuna visar att andelen bilister som ger företräde för cyklister ökat från 70 till 90 procent.
Satsningen på snabbcykelleder och cykelöverfarter är en av de 57 punkter som kommunen satt upp för att göra Uppsala till Sveriges bästa cykelstad.