HÀr fÄr turister baka sitt eget bröd
Att laga mat Àr inte lÀngre nÄgot vi bara gör för att mÀtta vÄra magar. Ett av regeringens nya mÄl inom Matlandet Sverige Àr att göra matproduktion till en turistattraktion. Anna-MÀrta Vallin Àr en av dem som har hakat pÄ trenden. Hon sÀljer upplevelsen av att baka tunnbröd.
- Jag sÀljer inget bröd, jag sÀljer upplevelsen av att baka brödet, sÀger Anna-MÀrta Vallin.
Vi befinner oss inne i bakstugan. Anna-MÀrta Vallin strör över lite mjöl över en deg som hon plattar till pÄ ett bakbord.
- Jag Àr frÄn JÀmtland och dÀr finns det en tradition kring att baka tunnbröd. Men det finns inga ugnar i den hÀr delen av landet.
Hon tog dÀrför saken i egna hÀnder och omvandlade ett gammalt tvÀtteri till en bakstuga med en gammeldags vedeldad bakugn.
Enligt en undersökning som presenterades i Jordbruksverkets rapport om Matlandet Sverige uppger tre av fyra semesterfirare att de kan tÀnka sig en matupplevelse pÄ landsbygden under sin semester. StÀmmer rapporten borde det finnas goda utsikter för att matturismen i Uppland ska vÀxa. Anna-MÀrtas make HÄkan Vallin Àr positiv till idén om att göra Sverige till Europas nya matland.
- I Frankrike reser mÄnga runt och besöker lantbrukare. DÀr kan man oftast handla direkt av bonden. Jag hoppas att det ska bli lÀttare att göra sÄ hÀr ocksÄ, sÀger han.
Enligt HÄkan Vallin finns det i alla fall goda förutsÀttningar.
- Vi har en fin mattradition i Sverige. Det fÄr vi inte glömma bort.
Glöden sprakar inne i vedugnen och temperaturen stiger inne i bakstugan. Under varma sommardagar Àr det lÄgsÀsong för bakupplevelser. Flest bokningar fÄr de i slutet pÄ hösten och vÄren.
Anna-MÀrta Vallin skjuter undan lite glöd och skjutsar sedan in det första brödet i ugnen.
- Det Àr populÀrt att ge bort upplevelser nu för tiden. MÄnga vill göra nÄgot aktivt tillsammans med varandra, sÀger hon och behÄller blicken pÄ brödet i ugnen.
Ăn sĂ„ lĂ€nge inbringar bakstugan inte tillrĂ€ckligt med pengar för att familjen ska kunna leva pĂ„ verksamhet. DĂ€rför sysselsĂ€tter de sig med mycket annat, som att driva bed & breakfast, ett byggföretag och odla spannmĂ„l. Bakstugan och boendet omsĂ€tter tillsammans runt 400 000 varje Ă„r. HĂ„kan Vallin Ă€r dock hoppfull om framtiden och tror att det Ă€r möjligt att öka turismen i regionen.
- Folk har börjat upptÀcka att det gÄr lÀtt att ta sig hit frÄn Stockholm. Vi har en hel del aktiviteter hÀr omkring. Och vi hjÀlper varandra med marknadsföring. Om regeringen gör den hÀr satsningen kan det sÀkert spilla över pÄ vÄr verksamhet, sÀger han.
Tillsammans med ett tjugotal andra gÄrdar i omrÄdet har de gjort en hemsida och en broschyr om landsbygdsturism i Enköping och HÄbo. PÄ sÄ vis kan de pÄ ett enkelt sÀtt tipsa besökarna om nÀrliggande verksamheter.
De flesta bokningar till bakstugan fÄr de frÄn företag som kombinerar konferenser med bakning och privatpersoner som letar pÄhittiga födelsedagspresenter.
Men mÄnga Àr ocksÄ utflyttade norrlÀnningar som vill hÄlla tunnbrödstraditionen levande.
- Jag har flera som Äterkommer innan jul varje Är, sÀger Anna-MÀrta Vallin.
Genom turistföreningen fÄr de Àven in bokningar frÄn utlÀndska turister.
Fakta. Matlandet Sverige
Regeringen satsar 160 miljoner kronor pÄ att göra Sverige till Europas nya matland. Tanken Àr att mat och matproduktion ska locka turister och skapa nya jobb pÄ landsbygden. NÄgra av regeringens mÄl:
Att öka antalet övernattningar med 20 procent till Är 2020
Att förenkla administrationen för primÀrproducenter med minst 25 procent till Är 2010
Att öka antalet livsmedelsföretag med 20 procent till Är 2020
Regeringen satsar 160 miljoner kronor pÄ att göra Sverige till Europas nya matland. Tanken Àr att mat och matproduktion ska locka turister och skapa nya jobb pÄ landsbygden. NÄgra av regeringens mÄl:
Att öka antalet övernattningar med 20 procent till Är 2020
Att förenkla administrationen för primÀrproducenter med minst 25 procent till Är 2010
Att öka antalet livsmedelsföretag med 20 procent till Är 2020
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!