Här kan den nya järnvägen gå
Uppsala kommun preciserar nu var en eventuell framtida järnväg mellan Uppsala och Enköping bör dras. Närmast staden kommer spåret att följa den gamla banvallen, om planerna genomförs.
Foto: Fotograf saknas!
Av de tre tänkbara korridorer som kommunen hittills reserverat för järnvägen omedelbart sydväst om Uppsala väntas bara en bli kvar, när fullmäktige kommande vecka klubbar en aktualisering av gällande översiktsplan. Den sydliga korridoren, som i princip följer den nedlagda Enköpingsbanans sträckning, blir kommunens slutliga val (se karta här intill). De två nordliga alternativen slopas, med följd att byggstoppet hävs i bland annat området runt Ramsta, sydväst om Uppsala.
- Det har funnits en oro för att de stadsnära reservaten lägger en hämsko på ortens utveckling, förklarar Göran Carlén, planerare vid Uppsala kommun.
Samtidigt innebär beslutet att kommunen blir fortsatt restriktiv med expansion och nybyggnad längs det sydliga reservatet. Enligt kommunledningskontoret finns inga hinder för utveckling på befintlig tomtmark, däremot lär det bli svårare för etablering av ny verksamhet eller större bostadsutbyggnad.
En nyöppnad järnvägslinje mellan Uppsala och Enköping ligger ännu långt fram i tiden, om den alls blir verklighet. Det är högst osäkert när finansieringen får plats i Banverkets långtidsplaner. Kommunens bedömning är att planerna kan sättas i verket allra tidigast om 15 år. Persontrafik på järnväg mellan Uppsala och Enköping lades ned 1979.
FAKTA
Den numera nedlagda järnvägen mellan Uppsala och Enköping började byggas 1910. Banan öppnades för gods- och persontrafik år 1912 med hållplatser i bland annat Ekebybruk, Skärfälten och Örsundsbro. Järnvägsaktiebolaget som drev verksamheten gick i konkurs på 1930-talet och driften övertogs av SJ. Tio år senare infördes dieseldrivna rälsbussar på sträckan. Godstrafiken försvann definitivt 1971 och det sista persontåget rullade 1979.
Den numera nedlagda järnvägen mellan Uppsala och Enköping började byggas 1910. Banan öppnades för gods- och persontrafik år 1912 med hållplatser i bland annat Ekebybruk, Skärfälten och Örsundsbro. Järnvägsaktiebolaget som drev verksamheten gick i konkurs på 1930-talet och driften övertogs av SJ. Tio år senare infördes dieseldrivna rälsbussar på sträckan. Godstrafiken försvann definitivt 1971 och det sista persontåget rullade 1979.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!