En lastbil med flaket fyllt av asfalt rullar in pÄ BrandmÀstargatan nÀra brandstationen i Rosendal. Asfalten töms i en asfaltslÀggare, en maskin som fördelar asfalten jÀmnt pÄ gatans lager av grus. Sedan rullar en vÀgvÀlt fram och Äter pÄ platsen för att platta till den heta massan.
Vanliga asfaltsarbeten brukar omges av en tung lukt av bindmedlet bitumen, som görs av fossil olja. Men pÄ BrandmÀstargatan har den fossila oljan delvis ersatts av tallolja som sprider sin doft av skog. HÀr lÀggs för första gÄngen vad som kallas klimatneutral asfalt pÄ en gata i Uppsala. Det ska minska anvÀndningen av fossil olja och hjÀlpa till att bromsa klimatförÀndringarna.
â Vi anvĂ€nder klimatneutral asfalt pĂ„ försök pĂ„ tvĂ„ gator hĂ€r i Rosendal, berĂ€ttar kommunens projektledare Jasmin Ahnfors. Enligt tillverkaren hĂ„ller den lika hög kvalitet som vanlig asfalt och nu vill vi se hur den fungerar i verkligheten.
Att asfalten lÀggs ut i just Rosendal Àr ingen slump. De aktuella gatorna ligger i etapp 4 i Rosendal som har ett av de högst stÀllda klimatmÄlen i Europa.
Om den nya asfalten klarar testet kan produkten komma att anvÀndas Àven i andra stadsdelar i Uppsala, berÀttar Jasmin Ahnfors.
â Kommunen ska sĂ€nka utslĂ€ppen av vĂ€xthusgaser vĂ€ldigt mycket och ska det bli möjligt mĂ„ste vi ta till alla Ă„tgĂ€rder vi kan.
Den nya asfalten Ă€r 10â15 procent dyrare Ă€n den traditionella varianten. Skanska, som tillverkar asfaltssorten, hĂ€vdar att klimatavtrycket frĂ„n den Ă€r noll. MĂ€ngden koldioxid som reduceras med den fossilfria sorten Ă€r dock relativt sett ganska blygsam.
Med vanlig asfalt Ă€r utslĂ€ppet cirka 30â50 kilo koldioxid per ton, sett till produktens hela livscykel. Det kan jĂ€mföras med att en bensinbil med en genomsnittlig körstrĂ€cka slĂ€pper ut cirka 2 000 kilo koldioxid per Ă„r.
Det nya materialet produceras i asfaltsverk som drivs av fossilfritt brÀnsle. Produkten innehÄller ÄteranvÀnd asfalt och förnybara bindemedel ersÀtter en del bitumen, uppger bolaget. Den asfalt som lÀggs ut pÄ gatorna ska kunna tas bort nÀr den Àr uttjÀnt för att sedan ÄteranvÀndas.
En annan nyhet Àr att en ny sorts marksten ska lÀggas i Rosendal. Cementen som markstenen tillverkas av innehÄller enligt kommunen 95 procent mindre koldioxid Àn vanligt.
Husen i etapp 4 i Rosendal ska börja byggas nÀsta Är och klimatkraven Àr extrema. Etappen sÀgs bli klimatpositiv, alltsÄ suga upp mer koldioxid Àn den slÀpper ut.