På Rosendalsgymnasiet i Uppsala går många elever med svenskklingande efternamn och svensk födelseort. På Ivik-programmet på Celsiusskolan går elever som invandrat till Sverige och studerar för att få behörighet till gymnasiet. De naturliga mötesplatserna mellan dem är få. EU-projektet Öppen dörr har gett några av dem chansen att träffas för att öka förståelse och inblick i varandras livssituation.
När rockmusiken på tisdagskvällen dånade ut från Grand på Trädgårdsgatan var det finalen för Öppen dörr-projektets musikgrupp.
Eleverna svarade för hela arrangemanget, från att svinga elgitarren på scenen till att boka lokal, laga mat och sätta upp affischer. Andra grupper i projektet har ägnat sig åt matlagning, film eller sport. Men det allra första, lite nervösa, mötet mellan eleverna inträffade i höstas i svampskogen:
– Ingen kunde egentligen någonting om svamp, så vi kunde mötas på jämlika villkor. Och det gick bra, vi fick flera kassar. Det mesta var ätligt, berättar Miranda Cox, Rosendalselev som deltagit i projektet sedan starten.
Nästa steg blev att samlas kring debatt om betydligt mer brännande frågor, som hedersrelaterat våld och demokrati. I mindre grupper har eleverna sedan ägnat sig åt gemensamma intressen.
– I början var det lätt att vi bara pratade om olikheterna, men i grupperna har alla kunnat mötas kring samma intresse, säger Miranda Cox.
När UNT besökte Grand på tisdagskvällen rådde behärskad nervositet bland de unga arrangörerna. Strax före konsertdags hade Ivik-eleverna ännu inte dykt upp, men senare anlände både de och övrig publik. Just planering och lärarkontakt är något som kan förbättras till kommande Öppen dörr-projekt, ansåg flera av de elever som UNT talade med. Överlag fick samarbetet ändå ett betyg mellan godkänt och väl godkänt.
Jonathan Franzén säger att han lärt sig något om sina egna förutfattade meningar:
– Jag har träffat människor jag aldrig skulle ha mött annars och vi har haft mycket mer gemensamt än jag trodde från början.