HĂ€r regerar kvinnorna

Mer Àn 70 procent av alla företag drivs av mÀn, men pÄ Drottninggatan regerar kvinnorna. Andelen kvinnor som startar eget företag ökar, om Àn lÄngsamt.

Eija SchĂŒssler, Jessica Andersson, Anki Palm och Camilla Lundström, alla med eget företag pĂ„ Drottninggatan.

Eija SchĂŒssler, Jessica Andersson, Anki Palm och Camilla Lundström, alla med eget företag pĂ„ Drottninggatan.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2014-10-13 12:00

Drottninggatan Àr ovanligt kvinnotÀt. MÄnga av verksamheterna mellan FyrisÄn och Nedre Slottsgatan drivs av kvinnor, sÀrskilt butikerna.

– Vi brukar sĂ€ga att vi Ă€r mĂ„nga drottningar hĂ€r pĂ„ gatan, sĂ€ger Jessica Andersson och skrattar.

Hon hÀnger upp klÀder pÄ galgar inne pÄ Miramar. NÀr hon hade jobbat dÀr i 25 Är tog hon över butiken i egen regi.

– Det var en dröm som gick i uppfyllelse, sĂ€ger hon.

DÄ var barnen vuxna och tiden generösare. Det Àr minsann inga 40-timmarsveckor som egen företagare. Om man har smÄ barn gÀller det att det finns en partner som stöttar, annars kanske man inte vÄgar öppna eget, tror Jessica Andersson.

Inne pÄ grannbutiken Cameo ligger en vit japansk spets mitt pÄ golvet.

– Det Ă€r butiksvovven, sĂ€ger butiksĂ€garen Camilla Lundström.

Hon sÀljer smycken, vÀskor och heminredning. Hunden köpte hon som en belöning till sig sjÀlv nÀr butiken passerat den magiska 5-ÄrsgrÀnsen.

– NĂ€r det gĂ„tt fem Ă„r Ă€r det störst risk att gĂ„ i konkurs. Efter det Ă€r det mycket mindre risk, runt tio procent tror jag, berĂ€ttar Camilla Lundström.

Nu har hon haft butiken pÄ Drottninggatan i nio Är och har tvÄ anstÀllda. NÀr hon startade var hon bara 25 Är.

– DĂ„ var jag ung och inte lika rĂ€dd och hade inga planer pĂ„ att skaffa barn.

PÄ den hÀr delen av Drottninggatan ligger ett 30-tal verksamheter. MÄnga Àr unika smÄ butiker som sÀljer klÀder, inredning eller prylar. DÀr finns ocksÄ frisörer, optiker, guldsmed, resebyrÄ, blomsterhandel, bokhandlare, kafé, bar, restauranger med mera. HÀlften drivs av kvinnor och ytterligare nÄgra av bÄda könen. Det Àr ovanligt mycket, jÀmfört med att mindre Àn 30 procent av egenföretagarna i hela riket Àr kvinnor. Av företag med anstÀllda drivs Ànnu fÀrre av kvinnor, bara en femtedel. Det Àr de lÀgsta siffrorna i hela EU. Anna-Lena Jansson, nÀringslivsstrateg pÄ Regionförbundet Uppsala lÀn, ser det som ett problem för samhÀllsekonomin.

– I Uppsala lĂ€n skulle vi ha 7 000 fler företag om lika mĂ„nga kvinnor som mĂ€n startade företag, sĂ€ger hon.

Enligt Svenskt nĂ€ringsliv avskrĂ€cks mĂ„nga pĂ„ grund av risken att tappa inkomstrelaterade förmĂ„ner inom socialförsĂ€kringen. Kvinnor utnyttjar socialförsĂ€kringssystemen mer Ă€n mĂ€n och Ă€r enligt flera studier mindre riskbenĂ€gna. Forskning och statistik visar ocksĂ„ att kvinnor och mĂ€n som söker finansiering, rĂ„dgivning eller andra resurser för att starta och utveckla företag har olika villkor – till kvinnornas nackdel. Medel och resurser fördelas i högre grad till mĂ€ns företag och till branscher dĂ€r mest mĂ€n startar företag. DĂ€rför delar TillvĂ€xtverket ut pengar till olika aktörer och projekt som stĂ€rker kvinnor. Nu syns en uppĂ„tgĂ„ende trend. Ny statistik frĂ„n Statistiska CentralbyrĂ„n visar att kvinnors företag i Sverige ökade med 18 procent mellan Ă„ren 2010 och 2012, medan siffran för mĂ€n var elva procent.

SmĂ„företagarna pĂ„ Drottninggatan bortanför FyrisĂ„n samverkar. De försöker trĂ€ffas en gĂ„ng i mĂ„naden och har en gemensam facebooksida dĂ€r de lĂ€gger ut nyheter och information om gemensamma aktiviteter och reor. I barnboksbutiken LĂ€slusen trĂ€ffar vi Eija SchĂŒssler, kulturvetaren som höll pĂ„ att omskola sig till svensklĂ€rare nĂ€r den lilla bokhandeln blev till salu förra Ă„ret. Eftersom hon bor ovanpĂ„ butiken var hon stamkund och ville inte att den skulle lĂ€ggas ner, sĂ„ hon köpte den. Barnen kommer dit efter skolan och fĂ„r ibland provlĂ€sa böcker. Det Ă€r kul att sjĂ€lv vĂ€lja sortiment tycker Eija SchĂŒssler som mest ser fördelar med att vara sin egen. Nackdelen Ă€r att det kĂ€nns lite oroligt.

– Man kan inte förutse inkomsten, men fĂ„r hoppas pĂ„ det bĂ€sta, sĂ€ger hon och ser glad ut.

Till skillnad frĂ„n Eija SchĂŒssler startar de flesta företag i den bransch dĂ€r de tidigare arbetat. Enligt Svenskt nĂ€ringsliv driver kvinnor i större utstrĂ€ckning Ă€n mĂ€n mindre företag och företag inom handel och tjĂ€nster. Företagarna pĂ„ Drottninggatan ger liknande svar pĂ„ varför det Ă€r sĂ„ mĂ„nga kvinnor just hĂ€r: butikernas storlek och inriktning och att de inte Ă€r butikskedjor.

– Jag vet att det lockar kvinnor att driva mindre verksamheter. Man fĂ„r bĂ€ttre kontakt med kunderna, sĂ€ger Anki Palm, som firar 15-Ă„rsjubileum pĂ„ Rediviva Optik med kompanjonen Gudrun Marklund.

Anki Palm tycker att det Àr bedrövligt att inte fler kvinnor startar företag.

– Det Ă€r som i samhĂ€llet i stort. Kvinnor tar inte för sig pĂ„ samma sĂ€tt. Det handlar om att tordas, sĂ€ger hon.

Företagande kvinnor

28 procent av landets företagare Àr kvinnor. Kvinnor som driver företag Àr yngre och mer vÀlutbildade Àn mÀn som driver företag. Det Àr nÄgot vanligare att kvinnor har en annan anstÀllning vid sidan av. Det Àr ocksÄ vanligare att de delar ledningen av företaget med nÄgon inom familjen. 2006-2012 ökade antalet företag startade av kvinnor med 34 procent (i Uppsala lÀn 27 procent), medan antalet företag som drivs av mÀn ökade med 19 procent (samma siffra i Uppsala lÀn).

KÀlla: TillvÀxtverket.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om