Det har gått 71 år sedan den senaste spårvagnen i linjetrafik rullade på Uppsalas gator. På torsdagen togs första spadtaget för det omstridda projektet ny spårväg i Uppsala, med planerad trafikstart 2029.
På morgonen samlades en hel delegation från Uppsala kommun och Region Uppsala vid hörnet Dag Hammarskjölds väg- Husargatan, där kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) och regionstyrelsens ordförande Helena Proos (S) höll i spakarna.
Strax efter klockan 9 klättrade de upp i varsin grävmaskin vid en symbolisk grushög. Efter lite tvekan och med viss professionell hjälp fick de igång maskinerna och kunde, förhållandevis graciöst, lyfta, svänga och tömma varsin skopa med grus.
– Det här grävtaget är ett stort och efterlängtat steg för en klimatsmart, bekväm och snabb kollektivtrafik, som är del i en grön stadsutveckling, sade Helena Proos i sitt tal.
Erik Pelling slog fast att grävtaget markerar starten för själva byggfasen av spårvägen:
– Det är en historisk satsning för miljön, för att slippa trängsel och för att öka integrationen i Uppsala. Det är också ett historiskt samarbete mellan kommunen och regionen, sade Erik Pelling.
Det arbete som nu ska inledas handlar om flytt av ledningar i gatorna för att göra det möjligt att dra spåren. Det kommer att märkas i Uppsalatrafiken på flera platser, bland annat längs Dag Hammarskjölds väg där arbetet startar. Hela ledningsflytten pågår till 2027, enligt tidsplanen, och sker parallellt i olika områden. De första spåren ska enligt planerna läggas i marken under 2026.
Ännu återstår emellertid flera steg innan alla klartecken är på plats för jättesatsningen. En planerad spårvägsbro över Fyrisån måste först få miljötillstånd av domstol. Vissa tekniska frågor återstår att lösa, exempelvis hur mycket pålning som krävs för att bära räls och vagnar. Hur vibrationer och buller ska hållas nere är andra frågor som ska besvaras.
De första detaljplanerna i projektet klubbades i början av sommaren och har överklagats på löpande band. Där ligger avgörandet nu hos domstol, utanför kommunens och regionens kontroll. Dessutom är den politiska oppositionen alltjämt motståndare till spårvägen och har inte gett upp kampen mot projektet. Sist men inte minst pågår ännu upphandlingsfasen. Först när den avslutats står det klart vilka entreprenörer som är beredda att ta sig an projektet, till vilken prislapp.
Moderaternas kommunalråd Therez Almerfors, som tillsammans med sina oppositionskolleger vill se andra lösningar än spårväg, tror att satsningen fortfarande går att hejda:
– Vår ambition är att avbryta projektet vid ett maktskifte. Det här är ett slöseri med Uppsalabornas skattepengar som måste stoppas, säger hon.
Men på torsdagen var politikerna bakom projektet idel solsken. Så gott som alla förklarade sig 100 procent säkra på att det verkligen kommer att rulla spårvagnar på Uppsalas gator igen. Något mindre bergsäkra var svaren när det gäller tidsplanen, med planerad start för den första linjen 2029. Alla var överens om att samtliga pusselbitar måste hamna på rätt plats, i rätt tid, för att klara målet:
– Det kommer att kräva väldigt mycket av både politiker och tjänstepersoner under de kommande åren, men jag är säker på att vi ska hålla tidsplanen, förklarade kommunalrådet Linda Eskilsson (MP).
Erik Pelling konstaterar att det finns faktorer i projektet som kommunen och regionen inte kan påverka:
– Vår gemensamma projektledning kommer att göra allt för att hålla tidsplanen. De svar vi får därifrån är att den är tajt men realistisk, säger han.
Vänsterpartiets Tobias Smedberg välkomnade att det konkreta arbetet nu startar men konstaterade också att det är ett "extremt komplext" projekt som kommer att påverka framkomligheten i Uppsala under hela byggfasen.
– Ett litet spadtag för politikerna men en stor och viktig förändring för Uppsalaborna, löd hans sammanfattning av torsdagens evenemang.
Liberalernas Jennie Claesson lyfte fram mindre trängsel, bättre luft och minskat buller för kommande generationer, som effekter av spårvägen:
– När den rullar kommer alla som står här att höra vad man säger, förklarade hon i ett försök att överrösta trafiken på huvudleden intill.