Rosa Pantern Ă€r lite av en institution pĂ„ Sysslomansgatan, dĂ€r personalen i högt tempo langar kebabrullar över disken till Uppsalabor pĂ„ vĂ€g hem frĂ„n nationen eller krogen. Studenterna har flockats hĂ€r nattetid i nĂ€stan tvĂ„ decennier â men lokalen har varit sunkig och sliten.
Det dÀr sista Àr Àgaren Zacke Hersans egna ord.
I juni stÀngde han och kompanjonen Roni Haydar stÀllet för en totalrenovering. En sommar och "tvÄ, tre miljoner" senare har de just öppnat dörrarna igen. Och nu slÀnger sig Zacke Hersan i stÀllet med begrepp som "moderniserad fastfood" och "virala klipp pÄ Tiktok".
â Vi tĂ€nkte att nu satsar vi ordentligt, vi gör ett Rosa Pantern 2.0. Vi har jobbat stenhĂ„rt hela sommaren med ny design, menyer, allting. Det ska vara ett koncept, och kĂ€nnas roligt att komma hit, sĂ€ger han.
Det som tidigare kunde sammanfattas med avskavd fÀrg, lysrörsbelysning och nÄgra barstolar Àr numera ett minne blott. I stÀllet möts gÀsterna av specialbestÀllda neonskyltar, vÀggar och tak som mÄlats i rosa och gult, och en restaurangdel inredd med pastellfÀrgade bord, stolar och lampor. PÄ vÀggen sitter en spegel att ta selfies i.
Estetiken Ă€r noga uttĂ€nkt för att locka unga â och det skadar ju inte om de lĂ€gger ut bilderna i sociala medier, konstaterar Zacke Hersan.
Gratis reklam?
â Ja, sĂ„ blir det ju. All marknadsföring Ă€r bra marknadsföring tĂ€nker jag.
Rosa Pantern omsatte drygt sex miljoner förra Äret, och gick med nÀstan 800 000 i vinst. Men att hÄlla stÀngt en hel sommar har förstÄs pÄverkat ekonomin.
â Man tappar ju omsĂ€ttning och sĂ„ dĂ€r, men det fĂ„r man rĂ€kna med, sĂ€ger Zacke Hersan.
Har ni höjt priserna?
â Nej. I och med inflationen har vissa grejer höjts lite, men vi ligger inte högre Ă€n konkurrenterna.
Han berÀttar om flera strategier för att hÀmta hem tappade intÀkter: till exempel har de lagt till pizza pÄ menyn, för att nÄ en större kundgrupp och fÄ fler att Àta dÀr Àven dag- och kvÀllstid. Och sÄ har personalen sjÀlva börjat anvÀnda Tiktok. Som mest har en video frÄn premiÀröppningen fÄtt 40 000 tittningar.
â Man mĂ„ste hĂ€nga med i utvecklingen. Det Ă€r ju dĂ€rför vi moderniserat lokalen ocksĂ„, annars blir det som vilken pizzeria som helst ute i Sala eller Heby, sĂ€ger Zacke Hersan.
Finns det de som kommer att sakna den "gamla charmen"?
â Det tror jag, och det finns de som har sagt det. Men kunderna Ă€r jĂ€tteglada ocksĂ„, och tycker att det Ă€r jĂ€ttesnyggt. Jag tĂ€nker att det Ă€r som att flytta frĂ„n sitt barndomshem eller nĂ„got. Det Ă€r annorlunda.
Ăven framĂ„t kommer den stora försĂ€ljningen ske nattetid, tror Zacke Hersan. NĂ€r han och barndomsvĂ€nnen Roni Haydar köpte Rosa Pantern 2017, var stĂ€llet sedan lĂ€nge riktat mot studenterna. Ăppettiderna Ă€r anpassade efter nationsklubbarna.
â Tisdag till torsdag har vi öppet frĂ„n 11 till 03:30, fredag och lördag till 04. SĂ„ vi turas om, en av oss kör pĂ„ dagen och den andra pĂ„ natten.
BÄda Àgarna har lÄng erfarenhet av att jobba mitt i nattpulsen. Roni Haydars familj driver Cherry konfekt inne i stan, och Zacke Hersan har tidigare jobbat som entrévÀrd. Det Àr kanske en fördel, om man jobbar med kunder som ofta Àr berusade. Förra sommaren utsattes personalen dessutom för ett vÀpnat rÄn.
ĂndĂ„ Ă€r det nĂ€stan aldrig stökigt, hĂ€vdar Zacke Hersan.
â Vi har fĂ„tt hjĂ€lpa folk hem, absolut. Men de flesta Ă€r bara glada. De kommer hit och vill ha sin kebab, kĂ€ka och prata med folk. Det blir nĂ€stan som en liten efterfest hĂ€r inne.