Hårdare tag mot fartsyndare
Sedan årsskiftet har Uppsalapolisen sänkt toleransen mot fartsyndare. Den som kör sex km/tim för fort eller mer kan räkna med böter.
Tidigare har Uppsalapolisen ofta sett mellan fingrarna med bilister som legat 10-15 km/tim över fartgränserna och i stället koncentrerat sig på de allra värsta fortkörarna. De dagarna är förbi, enligt Mats Östman, biträdande chef vid Uppsalapolisens trafikavdelning.
- Från januari i år rapporterar vi alla som kör sex km/tim för fort och uppåt. Vi accepterar inte längre högre marginaler än så.
Den nya taktiken har gett tydliga avtryck i statistiken. Av det totala antalet förare i Uppsala län som under första kvartalet 2008 tvingades betala böter för fortkörning hade elva procent kört 6-10 km/tim för fort. Första kvartalet 2009 hade siffran ökat till 25 procent.
@3a Text ui:Sanktioner vid en så pass liten överträdelse som sex km/tim kan låta tufft, men Mats Östman menar att åtgärden är nödvändig.
- Majoriteten av förarna ligger över hastighetsgränserna. Kan vi krympa medelhastigheten och få den stora massan att köra lite långsammare finns stora vinster för samhället. Vi måste givetvis även stoppa de extrema fortkörarna, men de är förhållandevis få.
Enligt trafikforskare kan polisens strategi få stora positiva effekter. Siffror från Vägverket visar att i snitt 50-60 procent av förarna ligger över skyltad maxfart och 100-150 liv per år skulle sparas i Sverige om alla respekterade fartgränserna.
- Om medelhastigheten i hela trafiksystemet minskar med en procent så minskar dödsrisken med fyra procent, uppger Ulf Bryde vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Redan 2006 beslöt Rikspolisstyrelsen att toleransgränsen skulle ner till max sex km/tim. Men en VTI-rapport från 2008 visar att polisen i många län inte alls anammat den nya regeln. Uppsala är ett av de län där polisen under fjolåret fortfarande inriktade sig på de värsta fortkörarna.
Varför har inte Mats Östman vid Uppsalapolisen något riktigt svar på.
- Det har inte blivit av tidigare men från årsskiftet tillämpas alltså den här regeln även i Uppsala län.
Under 2005-2006 genomfördes ett försök på väg 55 mellan Uppsala och Litslena utanför Enköping, där polisen satsade stort på ökad synlighet och fler hastighetskontroller.
Efter ett halvår hade medelhastigheten minskat med två-fyra km/tim. Enligt Vägverket medförde det att risken för en dödlig olycka sjunkit med 10-20 procent.
Ulf Bryde vid VTI menar att polisens lågtoleransmodell är känslig.
- Trafikanterna värnar om framkomligheten och många har svårt att se vinsterna med en måttlig förändring av hastigheterna.
Robert Linde, trafikpolis i Uppsala, säger att han inte mött särskilt starka reaktioner bland dem som fått böter för små överträdelser.
- Det är ofta tjänstebilar och unga killar som kör mycket för fort. Bland dem som kör bara något över gränsen handlar det om en blandning av trafikanter och de har i allmänhet accepterat böterna utan några större protester.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!