Hårdare tag mot fortkörare och rattfulla

Uppsalapolisen tar hjälp av statistiken för att stoppa ratt­fyllerister och fortkörare. Fakta visar till exempel att alkohol­tester bör sättas in vid idrottsanläggningar på helgmorgnar.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2009-05-25 07:02
-Troligen är vi först i landet med att arbeta underrättelsestyrt på det här sättet, säger Mats Östman vid Uppsalapolisens trafikavdelning.
För att öka säkerheten i trafiken prioriterar Uppsalapolisen tre saker: nykterhet, användning av bilbälten och lägre hastigheter. En av de effektivaste metoderna för att avhålla dem som frestas att synda i trafiken är vetskapen att de kan åka fast.

Poliskontroller avskräcker helt enkelt. Men frågan är var och när polisen ska göra sina nedslag och vad tillsynen ska inriktas mot.
- Tidigare har vi mer styrts av magkänslan, men nu har vi tagit fram ett underlag som gör att kontrollerna kommer att baseras på fakta, berättar Mats Östman.
I januari ställde trafikavdelningen samman mängder av uppgifter om allt från vilka vägar som är mest olycksdrabbade till vilka ­tider olyckorna sker. Materialet ligger till grund för utformningen av trafikkontrollerna.

Statistiken visar till exempel att de som kör i Uppsala är bättre på att använda bilbälte än trafikanter på mindre orter. Vid en kontroll i höstas körde 94 procent i Uppsala med bälte medan siffrorna för Heby och Knivsta låg på 83 respektive 88 procent.
- Bältesanvändningen är lägre på mindre orter och där kommer vi att lägga extra fokus, kommenterar Mats Östman.
Något annat som framkommit i faktamaterialet är vilka tider folk i Uppsala län kör onyktra. I fjol fick nära 100 000 förare i länet blåsa i alkometern. Andelen som ertappades med att ha druckit var som allra störst på förmiddagen klockan 9-12. Ofta handlar det om förare som kört bakfulla eller tagit en återställare.

Slutsatsen blir att polisen ska finnas på plats bland annat när Systembolaget öppnar samt vid idrottsanläggningar på lördag- och söndagsmorgnar när föräldrar skjutsar sina barn till matcher.
Kartläggningen av de svåraste trafikolyckorna visar att länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar har seglat upp som ett riktigt sorge­barn. De senaste tre åren har det inträffat 30 olyckor med döda och allvarligt skadade på 288:an och i synnerhet avsnittet Gåvsta-Alunda är hårt drabbat.
- För att förebygga olyckor ger det betydligt mer om polisen står på den här typen av vägar än på exempelvis E 4 där trafiken är väldigt säker. Även om vi i nästan varje kontroll på E 4 stoppar bilister som kör 200 kilometer i timmen är det ytterst sällan det sker några olyckor där, konstaterar Mats Östman.

Eftersom lägre hastighet har så stor betydelse för trafiksäker­heten minskar Uppsalapolisen toleransen mot fartsyndarna. Tidigare har många fortkörare släppts igenom även om de kört 20 km/timme för fort, men sedan årsskiftet ska alla bötfällas som ligger 6 km/timme över fartgränsen.
Större uppmärksamhet ska även riktas mot aggressiv körning, det vill säga de som gör farliga omkörningar, inte håller avståndet till bilen framför etc.
- Det blir ökade insatser mot agg­ressiv körning främst på huvud­vägnätet under storhelgerna. Då är det viktigt att polisen har hög synlighet för att dämpa trafikrytmen.
Fakta:

Elva döda i C-län

Elva personer dog och 222 skadades i trafikolyckor i Uppsala län under 2008.
Av dem som omkommit i trafikolyckor i länet under de senaste åren hade 33 procent inte använt bilbälte. 22 procent av de omkomna fordonsförarna hade varit alkohol- eller drogpåverkade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om