Hårdare tag mot fortkörare och rattfulla
Uppsalapolisen tar hjälp av statistiken för att stoppa rattfyllerister och fortkörare. Fakta visar till exempel att alkoholtester bör sättas in vid idrottsanläggningar på helgmorgnar.
Foto: Rolf Hamilton
För att öka säkerheten i trafiken prioriterar Uppsalapolisen tre saker: nykterhet, användning av bilbälten och lägre hastigheter. En av de effektivaste metoderna för att avhålla dem som frestas att synda i trafiken är vetskapen att de kan åka fast.
Poliskontroller avskräcker helt enkelt. Men frågan är var och när polisen ska göra sina nedslag och vad tillsynen ska inriktas mot.
- Tidigare har vi mer styrts av magkänslan, men nu har vi tagit fram ett underlag som gör att kontrollerna kommer att baseras på fakta, berättar Mats Östman.
I januari ställde trafikavdelningen samman mängder av uppgifter om allt från vilka vägar som är mest olycksdrabbade till vilka tider olyckorna sker. Materialet ligger till grund för utformningen av trafikkontrollerna.
Statistiken visar till exempel att de som kör i Uppsala är bättre på att använda bilbälte än trafikanter på mindre orter. Vid en kontroll i höstas körde 94 procent i Uppsala med bälte medan siffrorna för Heby och Knivsta låg på 83 respektive 88 procent.
- Bältesanvändningen är lägre på mindre orter och där kommer vi att lägga extra fokus, kommenterar Mats Östman.
Något annat som framkommit i faktamaterialet är vilka tider folk i Uppsala län kör onyktra. I fjol fick nära 100 000 förare i länet blåsa i alkometern. Andelen som ertappades med att ha druckit var som allra störst på förmiddagen klockan 9-12. Ofta handlar det om förare som kört bakfulla eller tagit en återställare.
Slutsatsen blir att polisen ska finnas på plats bland annat när Systembolaget öppnar samt vid idrottsanläggningar på lördag- och söndagsmorgnar när föräldrar skjutsar sina barn till matcher.
Kartläggningen av de svåraste trafikolyckorna visar att länsväg 288 mellan Uppsala och Östhammar har seglat upp som ett riktigt sorgebarn. De senaste tre åren har det inträffat 30 olyckor med döda och allvarligt skadade på 288:an och i synnerhet avsnittet Gåvsta-Alunda är hårt drabbat.
- För att förebygga olyckor ger det betydligt mer om polisen står på den här typen av vägar än på exempelvis E 4 där trafiken är väldigt säker. Även om vi i nästan varje kontroll på E 4 stoppar bilister som kör 200 kilometer i timmen är det ytterst sällan det sker några olyckor där, konstaterar Mats Östman.
Eftersom lägre hastighet har så stor betydelse för trafiksäkerheten minskar Uppsalapolisen toleransen mot fartsyndarna. Tidigare har många fortkörare släppts igenom även om de kört 20 km/timme för fort, men sedan årsskiftet ska alla bötfällas som ligger 6 km/timme över fartgränsen.
Större uppmärksamhet ska även riktas mot aggressiv körning, det vill säga de som gör farliga omkörningar, inte håller avståndet till bilen framför etc.
- Det blir ökade insatser mot aggressiv körning främst på huvudvägnätet under storhelgerna. Då är det viktigt att polisen har hög synlighet för att dämpa trafikrytmen.
Fakta:
Elva döda i C-län
Elva personer dog och 222 skadades i trafikolyckor i Uppsala län under 2008.
Av dem som omkommit i trafikolyckor i länet under de senaste åren hade 33 procent inte använt bilbälte. 22 procent av de omkomna fordonsförarna hade varit alkohol- eller drogpåverkade.
Elva döda i C-län
Elva personer dog och 222 skadades i trafikolyckor i Uppsala län under 2008.
Av dem som omkommit i trafikolyckor i länet under de senaste åren hade 33 procent inte använt bilbälte. 22 procent av de omkomna fordonsförarna hade varit alkohol- eller drogpåverkade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!