Haveriutredning klar - F 16-olycka orsakades av piloten
Olyckan på flygflottiljen F 16 i Uppsala för ett år sedan, då åtta personer brännskadades av ett startande Viggenplan, orsakades av att piloten avvek från instruktionerna och på mycket låg höjd flög över en grupp besökare.
Olyckan skedde 20 juni förra året, i samband med en vanlig övning. En grupp anhöriga och vänner till piloterna följde starten från en kulle cirka 100 meter från startbanan. När Viggenplanet flög över besöksgruppen träffades åtta personer av planets jetstråle. Tre fick allvarliga brännskador medan fem skadades lindrigt. En kvinna i 20-årsåldern kastades 15 meter åt sidan av tryckvågen och fick förutom brännskadorna även inre skador.
Inga tekniska fel
Inga tekniska fel fanns på flygplanet som kan förklara den låga flyghöjden. Enligt haverikommissionen kan planet ha flugit så lågt som bara ett par meter över besöksgruppen. Den 27-årige piloten har själv uppgett att han överraskades av att besökarna stod på en kulle och inte på marken. Han lät då planet stiga, med påföljd att jetstrålen och tryckvågen bakom planet riktades snett nedåt mot besöksgruppen. Piloten märkte inte själv att besökarna skadades.
Enligt haverikommissionen kan piloten ha upplevt att överflygningen av besökarna var accepterad, eftersom likadana starter skett tidigare vid flottiljen utan påföljder. Han hade själv genomfört en liknande start bara några månader före olyckan.
Nedläggningsbeslut kan ha påverkat
Det faktum att F 16 ska läggas ned kan också ha bidragit till olyckan, enligt rapporten, genom viss brist på erfaren ledningspersonal och goda förebilder.
Försvarsmakten måste nu vidta åtgärder så att beteenden som avviker från flyginstruktionerna rapporteras, enligt haverikommissionen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!