HÀr kan hemmasittarna plugga pÄ distans

I Uppsala finns hemmasittarnas drömskola. PÄ Palmbladsskolan fÄr de som inte klarar av det vanliga plugget nÀmligen undervisning pÄ distans. "HÀr kan de fÄ sjÀlvkÀnslan tillbaka", sÀger lÀraren Catharina Bergström.

Palmbladsskolan har en egen liten studio frÄn vilken lektionerna kan sÀndas. LÀrarna Emma Eriksson Tall och Simon Pettersson diskuterar tekniken.

Palmbladsskolan har en egen liten studio frÄn vilken lektionerna kan sÀndas. LÀrarna Emma Eriksson Tall och Simon Pettersson diskuterar tekniken.

Foto: Catrin Pihl

Uppsala2024-10-17 16:30
  • Palmbladsskolan i Uppsala erbjuder distansundervisning för elever som av medicinska, psykiska eller sociala skĂ€l inte kan gĂ„ i sin vanliga skola.
  • Skolan startade distansundervisning den 26 augusti i Ă„r och tar emot elever frĂ„n hela landet, med en maxkapacitet pĂ„ 90 elever.
  • Undervisningen sker efter elevens egen ork och önskemĂ„l om vilka Ă€mnen som ska prioriteras, vilket kan hjĂ€lpa eleverna att fĂ„ tillbaka sin sjĂ€lvkĂ€nsla.

Palmbladsskolan Ă€r en av tvĂ„ skolor i landet som fĂ„tt Skolverkets ja pĂ„ att bedriva distansundervisning. Den andra skolan ligger i Göteborg och snart följer Stockholm efter. Det handlar om elever som av medicinska, psykiska eller sociala skĂ€l inte kan gĂ„ i sin vanliga skola. 

Eva Christiernin (S) vÀlkomnar Skolverkets ja till att starta undervisning pÄ distans för de elever som inte klarar av att vara i skolan.
Eva Christiernin (S) vÀlkomnar Skolverkets ja till att starta undervisning pÄ distans för de elever som inte klarar av att vara i skolan.

UtbildningsnÀmndens ordförande Eva Christiernin (S) jublade nÀr hon fick beskedet.

– Det var ett hallelujah moment kan jag sĂ€ga. Vi har ansökt om detta sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger, verkligen krigat för det. Nu rustar vi verktygslĂ„dan och moderniserar den, för vi har andra behov i dag Ă€n för 70 Ă„r sen, sĂ€ger hon.

Palmblad distans startade 26 augusti i Är och tar emot elever frÄn landets alla kommuner. Just nu Àr tolv elever inskrivna och den som sitter lÀngst bort finns i SkÄne. Merparten kommer frÄn olika delar av Uppland.

Stefan Lucas, bitrÀdande rektor och ansvarig för distansundervisningen pÄ Palmbladsskolan.
Stefan Lucas, bitrÀdande rektor och ansvarig för distansundervisningen pÄ Palmbladsskolan.

– Vi kan ta emot max 90. Kvoten Ă€r 60 frĂ„n Uppsala och 30 för interkommunala elever, sĂ€ger Stefan Lucas, bitrĂ€dande rektor och ansvarig för distansundervisningen pĂ„ Palmbladsskolan. 

Han rĂ€knar med att elevantalet ska öka under Ă„ret och kanske nĂ„ maxantalet om tre Ă„r. 

Distansundervisningen omfattar 12 skolÀmnen (se faktaruta). Vissa praktiska moment i Àmnena fysik, kemi, biologi och teknik genomförs med lÀrare och elev tillsammans i samma rum, antingen pÄ hemskolan eller pÄ Palmbladsskolan.

I arbetsgruppen finns tre lÀrare som anstÀllts enkom för uppgiften.

Catharina Bergström ser hur sjÀlvkÀnslan vÀxer nÀr eleverna kÀnner att de hÀnger med i undervisningen.
Catharina Bergström ser hur sjÀlvkÀnslan vÀxer nÀr eleverna kÀnner att de hÀnger med i undervisningen.

– Vi har vĂ„ra egna mentorselever och har incheckning med dem varje morgon, kollar hur de mĂ„r, hur de tycker att det gick i gĂ„r och om de vet vad som förvĂ€ntas av dem under dagen som kommer, sĂ€ger Catharina Bergström, lĂ€rare i matematik, naturorienterande Ă€mnen och teknik.

Dagens första lektion körs live via fjÀrrundervisning pÄ Teams. Ibland med en Powerpoint, en film eller sÄ pratar de och diskuterar.

– Vi försöker skapa en kĂ€nsla av en vanlig klass, sĂ„ likt det nu gĂ„r, sĂ€ger Simon Pettersson, som Ă€r lĂ€rare i samhĂ€llsorienterande Ă€mnen.

Till sin hjĂ€lp har de ocksĂ„ en studio med skĂ€rmar, kamerautrustning och en vit tavla. Eleverna har tillgĂ„ng till digitala lĂ€romedel och en lĂ€rportal som de kan gĂ„ in i och jobba med uppgifter. 

Simon Pettersson Àr lÀrare i SO-Àmnen. "Man fÄr ta det i elevernas takt, en del Àr inte sÄ skolvana."
Simon Pettersson Àr lÀrare i SO-Àmnen. "Man fÄr ta det i elevernas takt, en del Àr inte sÄ skolvana."

– En del av eleverna kanske inte Ă€r sĂ„ skolvana, nĂ„gra har inte satt sin fot i en skola pĂ„ flera Ă„r, och dĂ„ fĂ„r man anpassa undervisningen dĂ€refter, sĂ€ger Simon Pettersson.

 Efter fjĂ€rrundervisningen fĂ„r eleverna jobba pĂ„ distans. Efter lunch upprepas scenariot.

– Vi finns ju tillgĂ€ngliga för frĂ„gor sĂ„ klart, och alla elever har i princip individuella scheman, sĂ€ger Emma Eriksson Tall, som Ă€r lĂ€rare i svenska, svenska som andra sprĂ„k och engelska.

LÀraren Emma Eriksson Tall saknar att kunna peppa eleverna fysiskt, men tycker att det fungerar bra sÄ hÀr lÄngt.
LÀraren Emma Eriksson Tall saknar att kunna peppa eleverna fysiskt, men tycker att det fungerar bra sÄ hÀr lÄngt.

LÀrarna berÀttar att allt sker efter elevens egen ork och önskemÄl om vilka Àmnen som ska prioriteras. Det Àr rektorn pÄ elevens skola som gör sjÀlva bestÀllningen, sen hÄlls ett möte med vÄrdnadshavare och elev.

– Resultatet av det blir till en skiss som vĂ„rdnadshavare, hemskolan, vi hĂ€r pĂ„ skolan och vĂ„rt eget elevhĂ€lsoteam fĂ„r ha synpunkter pĂ„.  Efter det landar vi i ett upplĂ€gg för undervisningen, sĂ€ger Stefan Lucas. 

För eleven Àr undervisningen pÄ distans förstÄs en stor fördel, nÀr man inte kan vara kvar i sin skolmiljö.

– PĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet kan vi fĂ„nga upp fler elever som har det svĂ„rt. För en del av dem kan det vara ett jĂ€ttestort steg bara att slĂ„ pĂ„ datorn och ha sin första lektion. NĂ€r alla andra resurser Ă€r uttömda, dĂ„ kommer vi in, sĂ€ger Simon Pettersson.

I studion finns tekniken som behövs för att köra en lektion pÄ distans. Stefan Lucas, bitrÀdande rektor och lÀraren Simon Pettersson testar.
I studion finns tekniken som behövs för att köra en lektion pÄ distans. Stefan Lucas, bitrÀdande rektor och lÀraren Simon Pettersson testar.

De flesta eleverna pÄ Palmbladsskolan distans gÄr i Ärskurs nio.

Är det inte viktigt att sĂ€tta in resurserna tidigare?

– Skollagen sĂ€ger att rektor ska bedöma nĂ€r alla andra lösningar Ă€r uttömda, men vi kan absolut se fördelen med att fĂ„ in dem tidigare, kanske redan som sjuor. För att bygga upp nĂ€rmandet till skolan tidigare, sĂ€ger Stefan Lucas.

En utmaning för lĂ€rarna Ă€r att alla elever ligger pĂ„ olika kunskapsnivĂ„er. En annan Ă€r tekniken som inte alltid Ă€r med arbetsgruppen. 

– Sen Ă€r det ju svĂ„rt att inte mötas fysiskt och kunna vara med pĂ„ plats och peppa, sĂ€ger Emma Eriksson Tall.

Tre lÀrare Àr vikta för uppgiften sÄ hÀr lÄngt. Palmbladsskolan distans har i dag tolv elever. FrÄn vÀnster: Simon Pettersson, Catharina Bergström, Emma Eriksson Tall och bitrÀdande rektor Stefan Lucas.
Tre lÀrare Àr vikta för uppgiften sÄ hÀr lÄngt. Palmbladsskolan distans har i dag tolv elever. FrÄn vÀnster: Simon Pettersson, Catharina Bergström, Emma Eriksson Tall och bitrÀdande rektor Stefan Lucas.

Men fördelarna övervÀger ÀndÄ, det Àr alla eniga om.

– Man ser att det ger mycket mer Ă€n bara Ă€mneskunskaper, eleverna fĂ„r mer sjĂ€lvkĂ€nsla. De vĂ€xer som mĂ€nniskor nĂ€r de kĂ€nner att "jag fixar ju faktiskt det hĂ€r", sĂ€ger Catharina Bergström.

LÀs mer: Theodor 14 har varit hemma i flera Är

12 Àmnen omfattas

Distansundervisningen omfattar 12 skolÀmnen: svenska, svenska som andrasprÄk, engelska, matematik, biologi, fysik, kemi, geografi, historia, religionskunskap, samhÀllskunskap samt teknik. Vissa praktiska moment i Àmnena fysik, kemi, biologi och teknik genomförs med lÀrare och elev tillsammans i samma rum, antingen pÄ hemskolan eller pÄ Palmbladsskolan.

Rektorn pĂ„ elevens ordinarie skola beslutar om distansundervisning Ă€r ett bra stöd för eleven. Elevens vĂ„rdnadshavare mĂ„ste ge sitt medgivande.  

Det Àr ocksÄ rektorn pÄ elevens skola som ansöker om distansundervisning för elevens rÀkning.

Beslutet omprövas efter varje halvÄr, eleven har dÄ möjlighet att ÄtergÄ till undervisning i sin ordinarie skola.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!