Bemötandet från hemtjänsten är bra. Det är den fråga som får bästa betyget i undersökningen som besvarats av 67 procent av personer med hemtjänst i kommunen. Men det finns ett rejält missnöje med personalomsättningen inom hemtjänsten. En fråga om personalkontinuitet får det lägsta omdömet av alla frågor i kommunens brukarundersökning och äldrechefen Tommy Winberg anser att kommunen måste ta upp frågan med de olika vårdgivare som utför hemtjänsten.
– Det här är ett av problemen som kommer att följas upp.
Bland de svarande finns önskemål om att samma personer i större utsträckning borde utföra hemtjänsten, att de ska ha större kunskap om individens särskilda behov och att vikarierna inom hemtjänsten ska få bättre introduktion och utbildning.
Tommy Winberg tycker att det finns förklarliga skäl till att personalomsättningen är större hos en person som har vårdbehov många timmar om dygnet.
– Man kan förbättra sig där insatserna är mer begränsade, till exempel hos personer som behöver insatser bara två till tre gånger per dag eller någon gång i veckan.
Tommy Winberg tror inte att det finns ekonomiska skäl bakom personalomsättningen hos vårdgivarna. Han menar att det snarare handlar om dålig planering när scheman ska läggas.
– Det är först på senare tid som man har insett vikten av det här. Med bättre planering skulle man kunna se till att så få personer som möjligt går till en och samma vårdtagare.
Nio av tio i undersökningen uppger att de är nöjda eller mycket nöjda med sin nuvarande boendesituation. En majoritetet tycker att hemtjänstpersonalen bemöter dem på ett trevligt sätt. Betyget när det gäller bemötande hamnar på 5,3 på en 6-gradig poängskala. Likaså tycker en majoritet av de svarande att hemtjänstpersonalen visar respekt för önskemål och service och ger ett medelbetyg på 5,0 av 6 möjliga.
I undersökningen kan man se resultatet för varje vårdgivare. Vård och bildning är den största vårdgivaren. De övriga är Aleris, Attendo Care och Förenade Care. Ingen av vårdgivarna får toppbetyg när det kommer till personalkontinuitet. Brukarnas medelbetyg hamnar på alltifrån 2,94 hos Aleris till 3,53 hos Attendo Care.