Heteronormen dominerar i skolan

I skolan utgÄr man frÄn att alla elever Àr heterosexuella och den bild som ges av de icke-heterosexuella Àr svÄr för eleverna att identifiera sig med.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2009-11-18 09:59
TvÄ pojkar sitter och leker i sandlÄdan. NÀr de blir stora ska de gifta sig med varandra. Det brukar i alla fall deras förÀldrar lite skÀmtsamt sÀga, eftersom barnen trivs sÄ bra ihop.
Situationen kanske kÀnns igen, med ett undantag - det Àr en flicka och en pojke som sitter i sandlÄdan, inte tvÄ pojkar.
- Det Àr nÀr man vÀnder upp och ner pÄ saker som man fÄr syn pÄ normen, annars ser man den inte, sÀger Janne Bromseth, som Àr kommunikationsforskare pÄ Centrum för genusvetenskap vid Uppsala universitet.

Tillsammans med sju andra Uppsalaforskare medverkar hon i antologin Body Claims. Hon skriver om hur skolan pÄverkar elevers syn pÄ vad som Àr normalt och inte normalt.
Överallt i samhĂ€llet pĂ„minns vi om att det normala Ă€r att en man och en kvinna lever ihop, sĂ„ ocksĂ„ i skolan. Trots att det finns en lag som ska skydda elever frĂ„n diskriminering pĂ„ grund av sexuell lĂ€ggning eller kön ser det inte alltid ut sĂ„ i praktiken.
- I skolan tas det för givet att alla elever Àr heterosexuella. De som inte Àr heterosexuella framstÀlls ofta som "de andra". De framstÀlls som sin sexualitet och könsidentitet pÄ ett objektifierande sÀtt och blir dÀrmed ingen som eleverna kan identifiera sig med, sÀger Janne Bromseth.

MÄnga gÄnger beskrivs homo- eller bisexuella personer som nÄgra vi andra ska acceptera, eller tycka synd om, eftersom de blir diskriminerade.
- Vem vill vara den personen? Skolan mÄste visa eleverna att de har mÄnga likvÀrdiga alternativ att vÀlja pÄ och att flera liv Àn mainstream-livet ocksÄ Àr bra. Man kan gifta sig med det motsatta könet, eller leva sjÀlv, med eller utan barn, sÀger Janne Bromseth.
Hon tycker att man mÄste utvidga normen och inkludera alla slags mÀnniskor i skolan, pÄ alla nivÄer - i undervisningen och i skolböckerna. Det kan handla om konkreta saker som att ha en matteuppgift dÀr Hanna och Hilda ska köpa en lÀgenhet ihop, som vilket annat par som helst, eller att diskutera kÀrlek och sexualitet med utgÄngspunkt inte bara ur ett heterosexuellt perspektiv.
- NÀr homosexuella, funktionshindrade eller personer med en icke-vit hudfÀrg tas upp i undervisningen Àr det i egenskap av just det, inte som vilka som helst, sÀger Janne Bromseth.

Tillsammans med organisationen Friends har hon jobbat för att minska trakasserier pÄ grund av sexuell lÀggning i skolan. Studierna visar att det Àr svÄrt för enskilda lÀrare att arbeta med att förÀndra normer utan utbildning och utan stöd frÄn skolans ledning. Men Janne Bromseth sÀger att det ÀndÄ Àr viktigt att lÀrare uppmÀrksammar eleverna pÄ att det finns en norm och lÀr dem att tÀnka kritiskt i vardagen.
- Utmaningen ligger i att frÄga sig vad det Àr som Àr normen, och hur normer Àr nÄgot som skapas och förÀndras över tid. Förr var det till exempel inte accepterat att vara ensamstÄende mamma.


SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om