UNT har tidigare berättat att gång- och cykelpassagerna längs Lennakattens sträckning genom Uppsala är svårforcerade med lastcykel eller cykelkärra. Anders Warnqvist, en av dem som påtalat problemet, säger att passagerna kan bli dödsfällor om en cykel med kärra fastnar på övergången när tåget kommer.
Nu har kommunen beslutat att två av övergångarna, den vid Bergsbrunnaparken bakom Resecentrum och en i Årsta, vid Slavstavägen, ska förses med fällbara bommar. Vid övriga sju passager ska avståndet mellan de nuvarande barriärerna justeras så att det blir lättare att passera med större cyklar och kärror.
Arbetet inleds 2023 och beräknas vara färdigt 2025.
Varför går det inte att börja tidigare?
– Förslaget var färdigt under hösten och då var det för sent att få med i budgeten för 2021. Nu ska projektet detaljplaneras under 2022 så att utförandet kan börja 2023, säger Daniel Fritz, trafikplanerare på uppsala kommun.
Kan inte platserna med justering av grindarna rymmas i ordinarie budget?
– Vi ser det hela som ett projekt där vi åtgärdar samtliga korsningspunkter.
Den övergång där Anders Warnqvist fastnade med sin lastcykel intill Fålhagsledens förskola får dock inte fällbara bommar.
Är inte det en plats där man kan tro att många med cykelkärra passerar?
– Skulle samtliga övergångar förses med fällbara bommar hade det kostat 20 miljoner. Nu beräknas kostnaden till mellan 7,5 och 9 miljoner kronor, säger Daniel Fritz.