Hjärtsjuk kvinna fick vänta sju timmar på vård
Det dröjde sju timmar innan en kvinna i 90-årsåldern, som slagit larm om bröstsmärtor, kom till akuten på Akademiska sjukhuset. Där konstaterades att hon fått en hjärtinfarkt. Nu kräver Socialstyrelsen att kommunen utreder om några rutiner brustit.
Efter halv nio på morgonen kom ett vårdbiträde till patienten, som då kände sig bättre. Biträdet ringde trygghetsjouren och begärde att en sjuksköterska skulle kontakta patienten. Det dröjde dock två timmar innan en sjuksköterska larmades av jouren, sedan kvinnan tagit kontakt med en anhörig. Kvinnans anhörige hänvisades först till att ringa en läkare, som inte var i tjänst, och uppmanades sedan att ringa husläkarakuten via sjukhuset. Där hänvisades han i stället till sjukvårdsupplysningen, som hade lång väntetid. Efter förnyad kontakt med sköterskan åkte kvinnan och hennes anhörige till akutmottagningen, dit de anlände nästan sju timmar efter kvinnans första larm. Där konstaterades att hon fått en hjärtinfarkt.
Efter vård kunde hon senare återvända hem.
Händelsen anmäldes till Socialstyrelsen av kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska. Utredningen visar att flera inblandade missuppfattade situationen. Myndigheten vill att kommunen försöker utreda om personalen förväxlat kvinnan med en annan patient, vilket delvis kan förklara den långa väntetiden. I så fall kan rutinerna behöva skärpas, enligt Socialstyrelsen. Både SOS Alarm och Uppsala kommun har efter händelsen vidtagit åtgärder för att förhindra en upprepning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!