Högaktuell minister besökte Drivhuset
Mitt i det politiska bråket om skatteavdragen för hushållsnära tjänster kommer näringsminister Maud Olofsson (C) med ett inspel om att utöka den avdragsberättigade sektorn till att även omfatta it-tjänster. På torsdagen träffade hon unga it-entreprenörer på Drivhuset i Uppsala.
Maud Olofsson besöker Drivhuset.Får present av Vd för Drivhuset Sara Arons.
Foto: Hans E Ericson
Hon säger att det finns ett behov av riktad support när vi i hemmen har allt mer avancerad elektronisk utrustning. Det man diskuterar nu är ett så kallat Rit-avdrag som även skulle inkludera it-tjänster mot hushållen.
- Det finns så otroligt mycket finesser som man inte kan använda för att man inte har kunskapen. Och om man kan kombinera ungas kunnande på det här området kan man göra stora vinster när ungdomsarbetslösheten är hög. De yngre är uppvuxna med den här tekniken och behärskar den på ett annat sätt. Vi som är äldre har också en högre köpkraft och skulle kunna betala för de här tjänsterna, säger Maud Olofsson.
Men varför behövs det en subvention av den här sektorn?
- För privatpersoner upplevs de här tjänsterna som för dyra att köpa. Och man behöver bara skapa 2 000 jobb för att det ska bli en vinst till statskassan. Det är fel att prata om subventioner. I dag skattar vi bort en massa jobb, säger Maud Olofsson.
Om det ger en vinst till statskassan, borde inte samma resonemang då gälla för hela arbetsmarknaden?
- Problemet är att om vi sänker arbetsgivaravgiften med en procentenhet generellt kostar det sju miljarder. Men här kan vi göra en riktad satsning som gör att arbetslösa kommer in på arbetsmarknaden.
Carl-Johan Hamilton var med och grundade it-företaget Ants efter att han var klar med studierna i Uppsala 2003. Nu är han rekryteringschef och vice vd i bolaget som arbetar med it-support åt företag. Han är en av dem som är på plats för att träffa Maud Olofsson. Får man snurr på marknaden mot hushållen tror han att det skulle finnas utrymme för 4-5 tjänster som jobbar mot privatmarknaden bara i hans företag. Visserligen är it-företagens största problem i dag att hitta kompetent personal. Men support riktad mot hushållen kräver mindre utbildning hos personalen, och är enklare att hitta. Det skulle kunna vara en introduktion att senare erbjuda mer avancerade tjänster, säger han.
- Även de som har hög teknisk kompetens kan behöva öva på kundbemötande. Och här får man en möjlighet att träna upp det, säger Carl-Johan Hamilton.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!