Karin Johansson har varit lÀrare hela yrkeslivet och arbetat pÄ Stordammsskolan sedan den öppnade 1989. Nu prisas hon för sitt engagerade och uppfinningsrika arbete av LÀrarförbundet.
â Det Ă€r otroligt hedrande, sĂ€ger hon.
Som barn var hon en busig pratkvarn som hade svÄrt att sitta still i skolbÀnken men hade en lÀrare som sÄg hennes styrkor och berömde dem.
â Jag hade det inte helt lĂ€tt i skolan men min lĂ€rare var fantastisk. Jag tror det pĂ„verkade mig att bli lĂ€rare sjĂ€lv.
Direkt efter gymnasiet sökte hon till LÀrarhögskolan och utbildade sig till lÄgstadielÀrare.
â Det Ă€r sĂ„ hĂ€ftigt att se barnen lĂ€ra sig lĂ€sa och skriva. SmĂ„ barn Ă€r sĂ„ sjĂ€lvklara, sĂ€ger hon.
Hon minns fortfarande en aha-upplevelse hon fick i första klass nÀr hennes lÀrare satte ett papper med nÄgra bilder framför henne och bad henne skriva vad de förestÀllde.
â Jag blev alldeles skĂ€rrad â det hĂ€r kan jag inte göra, tĂ€nkte jag. Men jag försökte och kunde!
Sedan Karin Johansson kom till Stordammskolan 1989 har hon haft hand om alla Ärskurser frÄn 1:an till 6:an och Àven undervisat nyanlÀnda flyktingar.
De tvÄ senaste Ären har Karin Johansson gÄtt lÀrarlyft inom it och anvÀnder sig mycket av interaktiva verktyg pÄ lektionerna. Hennes förstaklassare arbetar bland annat med ett program dÀr de kan vÀlja egna fotografier, skriva in kommentarer och spela in ljud och film. Klassen har en egen hemsida med ett galleri dÀr de visar upp sina teckningar och en blogg som eleverna turas om att skriva pÄ.
â Det Ă€r ett jĂ€ttebra verktyg. Barnen fĂ„r en mottagare och en publik, förĂ€ldrarna kan kommentera och vem som helst lĂ€sa. Det skapar en enorm motivation, sĂ€ger Karin Johansson.
Att eleverna ska kÀnna sig sedda ser hon som en nyckel i det pedagogiska arbetet.
â Det Ă€r en utmaning att upptĂ€cka deras förutsĂ€ttningar, se dem och sedan lĂ„ta dem upptĂ€cka att de kan och vĂ„gar.
Hur ska en bra lÀrare vara?
â Det Ă€r en person som kan sina Ă€mnen bra förstĂ„s, har förmĂ„ga att leda en grupp och skapa en relation med barnen och förĂ€ldrarna. Man mĂ„ste vara intresserad av eleverna som personer.
Karin Johansson tycker ocksÄ att det Àr viktigt att reflektera över sitt eget arbete och stÀndigt utveckla det.
â Man kan inte tĂ€nka âJag höll en bra lektion men elevgruppen Ă€r inte braâ, utan mĂ„ste stĂ€ndigt anpassa sig efter eleverna.
En hel del har förÀndrats under Karin Johanssons 28 Är i yrket. En sak som hon tycker Àr positiv Àr att man börjat arbeta i lÀrarlag. PÄ sÄ vis kan man byta idéer, kunskap och stötta varandra mer.
Kollegorna pÄ Stordammskolan beskriver henne som bestÀmd med höga ambitioner och förvÀntningar. Karin Johansson hÄller med:
â VĂ„r vision pĂ„ skolan Ă€r att alla barn har förutsĂ€ttningar att lyckas. Det Ă€r upp till mig att göra det möjligt.
Hon beskriver sig som en person som har lÀtt blir entusiastisk och engagerad, sedan vÀnder hon sig till sin man och dottern för att fÄ ytterligare svar pÄ hur hon Àr.
â Rak och klok, svarar maken.
â Ărlig och stark, sĂ€ger dottern.
Fotnot: LÀrarpriset 2011 delades ut pÄ mÄndagskvÀllen pÄ LÀrardagarna i BÄlsta utanför Stockholm. PÄ www.lararforbundet.se/alltborjarmedenbralarare kan du berÀtta om din bÀsta lÀrare.