Hon är UNT:s nya chef

UNT:s nya publisher, Charlotta Friborg, trivs bäst i medievärldens snabba tempo. De lokala frågorna står högt på agendan, och fortsatt utveckling av journalistiken i webb och mobil.

Till en del är Uppsala och Linköping ganska lika, tycker Charlotta Friborg. Båda har universitetet, befolkningen är högutbildad och städerna växer.  Och så är UNT och Corren ungefär lika stora.
– Jag tror faktiskt att Corren har lite högre upplaga är UNT, skrattar hon.

Till en del är Uppsala och Linköping ganska lika, tycker Charlotta Friborg. Båda har universitetet, befolkningen är högutbildad och städerna växer. Och så är UNT och Corren ungefär lika stora. – Jag tror faktiskt att Corren har lite högre upplaga är UNT, skrattar hon.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2014-12-30 12:00

Videon är inte längre tillgänglig

Skrivbordet efter företrädaren, Hanna Stjärne, som gick från UNT till toppjobbet som chef för SVT, väntar blankt och nystädat på Charlotta Friborg som börjar efter trettonhelgen.

Hon kommer senast från Linköping där hon varit publisher för Östgöra Corre­spondenten, sedan fem år. Corren är ett av tio mediehus i mediekoncernen NTM, där också UNT ingår, så steget från Linköping till Uppsala är inte så stort.

– Det som lockade mig var att kunna fortsätta den omvandling som UNT är inne i med tv, gratistidningar, nyheter på webben och i mobilen. UNT har ju dessutom en massa nya, roliga och spännande saker som Uppsalavimmel med vimmelgalan, ett grepp kring utelivet som folk har uppskattat, säger hon.

Att UNT är ett välrenommerat mediehus i en expansiv universitetsstad, inte helt olik Linköping, vägde också tungt.

Hon hade egentligen tänkt sig en karriär som litteraturvetare och startade en doktorandexamen vid Stockholms universitet. Ämnet var författaren, journalisten och Uppsalastudenten Carl Jonas Love Almqvist. Hon kom halvvägs, sedan tog ”otåligheten” över och hon vände blicken mot tidningsbranschen. Det ledde till jobb både på DN:s ledarredaktion och som chef för tidningens digitala medier.

– Tempot i branschen passar mig bra. Jag har aldrig haft en tråkig dag på jobbet, säger hon.

Inledningsvis ska hon lära känna UNT, Uppsalaregionen och tidningens medarbetare.

– Att leda ett medieföretag är att lagarbete. Den första tiden blir en läroresa för mig. Jag vill veta vilka frågor som är viktiga i Uppsala, säger Charlotta Friborg.

De senaste årens satsningar på snabb utveckling av webb och mobil som nyhetsplats vill hon fortsätta. UNT ligger långt framme där och Uppsala är en ”digital region” med många högutbildade människor som konsumerar mycket nyheter. Satsningarna på yngre generationer som får det mesta av sina nyheter från mobilen, på läsplatta eller i sociala medier ska också öka.

Samtidigt går papperstidningarnas upplagor sakta ned i hela landet, och intäkterna med dem.

– Jag vill också värna papperstidningen och är övertygad om att den kommer att leva länge än. Den är högt älskad av sina läsare och de är lojala, säger Charlotta Friborg.

I den konkurrenssituation som råder på mediemarknaden tror hon att det är viktigare än någonsin för lokala medier att spegla sin region och vad som händer just där.

–  Där har UNT en bra position. Vi har resurser att belysa möjligheter och svårigheter i Uppsalaregionen, att göra skillnad. Kraften ett starkt mediehus har i lokalsamhället är en enorm tillgång, säger hon.

Hur vill du använda den?

– Jag menar att vi ska vara agendasättande, hitta de frågor som är viktiga, hålla i dem och belysa dem från olika håll. Jag tror att det är nödvändigt i en tid som vår när det finns information i överflöd på internet och i sociala medier.

Hon tar ett par exempel.

– Som EU-migranterna och deras situation. Corren och även UNT har lyft upp frågan och skapat debatt. I Linköping lyckades vi mobili­sera de goda krafterna i samhället och det har lett till en bättre situation för de här människorna. Den granskning av bristerna inom psykiatrin som UNT har gjort är ett annat exempel, säger Charlotta Friborg.

UNT kommer som enda tidning i NTM-koncernen ut sju dagar i veckan. Ska det fortsätta?

– Ja. I den konkurrenssituation som råder med rikstidningarna DN och Svenskan så behöver UNT ha söndagsutgivning. Jag tror också att många läsare förväntar sig det, säger hon.

Och hur länge kommer webbsidan unt.se att vara gratis?

– Vår koncern provar olika betalningsmodeller, men det finns inga planer just nu på att ta betalt på unt.se.

Den lokala närvaron är viktig. Ska du flytta hit?

– Jag ska pendla till en början. Sedan får vi se, säger hon.

Personligt Segling, skidor och böcker lockar

Namn: Charlotta Friborg

Aktuell: Som ny publisher på UNT

Börjar på jobbet: Efter årsskiftet

Ålder: 50 år

Familj: Man, två barn. Katt.

Bor: I hus på Färingsö i Mälaren.

Gör på fritiden: Läser, mest samhällslitteratur och en och annan deckare, åker skidor, reser, umgås med vänner. Lär sig segla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om