Hon tappar aldrig orden

Presenterar du dig som lÀrare eller lÀkare vet alla vad du sysslar med. Men vad gör exempelvis en perfusionist eller en arborist? I dag inleder UNT en serie om udda yrkestitlar. Först ut Àr en sufflös.

Lina Sundström

Lina Sundström

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2011-12-19 11:04

Hon Àr alltid pÄ plats och har koll pÄ allt men det Àr sÀllan nÄgon mÀrker av Lina Sundströms existens.
– Den klassiska reaktionen jag fĂ„r nĂ€r jag berĂ€ttar om mitt jobb Ă€r ”Vad Ă€r det? Jaha, det Ă€r du som sitter i den lilla luckan lĂ€ngst fram!” sĂ€ger Lina Sundström.
En dos av mammas psykologyrke, en dos av pappas lĂ€raryrke och ett teaterintresse frĂ„n barnsben resulterade i Lina Sundströms yrkestitel – sufflös vid Uppsala stadsteater. Luckan Ă€r borttagen och oftast Ă€r hon placerad pĂ„ första raden i salongen. Hennes vĂ€nstra hand följer manus rad för rad och en penna i högerhanden följer manus ord för ord.
– Jag mĂ„ste alltid vara superfokuserad pĂ„ det jag gör. Även om jag sufflerar samma förestĂ€llning för trettionde gĂ„ngen mĂ„ste jag vara lika fokuserad som alltid, sĂ€ger Lina Sundström.

Det hÀnder ganska ofta att det blir fel, men enligt Lina Sundström mÀrker publiken nÀstan aldrig nÄgonting. Blir det fel mÄste hon direkt avgöra hur allvarligt felet Àr. Har det betydelse för dramaturgin i pjÀsen mÄste hon genast gÄ in, annars finns risken att publiken inte förstÄr handlingen. Med tiden har hon byggt upp ett personligt arbetssÀtt med skÄdespelarna i teaterns fasta ensemble. Hon vet hur de fungerar och hon vet nÀr de behöver hennes hjÀlp.
– Alla har sitt sĂ€tt. Vissa knĂ€pper med fingrarna nĂ€r de vill ha texten och vissa stannar till och sĂ€ger ”text” rakt ut.
En del skÄdespelare behöver varken göra eller sÀga nÄgonting alls, med dem har Lina Sundström byggt upp ett sÄ nÀra samarbete att hon mÀrker direkt om de behöver hjÀlp. De bara stannar upp och dÄ vet hon vad hon behöver göra.
– MĂ„nga tror att jag viskar repliker till skĂ„despelarna men jag talar högt och tydligt sĂ„ att de pĂ„ scenen verkligen hör. Ibland vĂ€rmer jag till och med upp rösten inför en förestĂ€llning, sĂ€ger hon.

Inför arbetet med en förestÀllning lÀser hon igenom manus flera gÄnger och vid premiÀren kan hon det i princip utantill. Hon hjÀlper skÄdespelarna med de manusproblem som kan uppstÄ, exempelvis att fÄ en betoning pÄ rÀtt plats. Vad som Àr rÀtt och fel avgörs efter regissörens tankar, vad som Àr viktigt för dramaturgin och vad skÄdespelarna sjÀlva föredrar. Om en skÄdespelare lÀgger till eller tappar nÄgra ord i en replik Àr det oftast inga problem. Om nÄgon tappar texten helt eller missar repliken som ocksÄ Àr signal till teknikern att sÀtta pÄ musiken uppstÄr problem som Lina Sundström mÄste ÄtgÀrda. Alla sÄdana viktiga repliker finns markerade i hennes manus enligt ett utarbetat system.
– Man mĂ„ste ha intuition och kunna konsten att kĂ€nna av nĂ€r man behövs. Jag brukar sĂ€ga att det Ă€r 70 procent psykologi och 30 procent text, sĂ€ger hon.

Lina Sundström berÀttar att hon inte bara fungerar som hjÀlp vid repliker utan som ett psykologiskt stöd under hela processen. De flesta rÀknar med att hon sitter dÀr med pennan i högerhanden. Hon kÀnner sjÀlv en lojalitet mot teatern och hon har ett krav pÄ sig sjÀlv att allt hela tiden mÄste fungera. Samtidigt njuter hon varje dag av sitt yrke. Teatern har blivit som ett andra hem och folket pÄ teatern som en familj dÀr det Àr viktigt att alla kan lita pÄ varandra, och sÀrskilt pÄ Lina Sundström. Det blir ett nÀra samarbete med skÄdespelarna. NÀr publikens applÄder ekar efter en premiÀr kÀnner sig Lina Sundström stolt. Hon har dock ingen egen lÀngtan efter att stÄ pÄ scenen och ta emot jublet, Àven om drömmen fanns dÀr nÀr hon var liten.
– Dör man om man inte fĂ„r stĂ„ pĂ„ scenen ska man satsa pĂ„ skĂ„despelaryrket, annars borde man lĂ„ta bli. Jag finns ju faktiskt dĂ€r, Ă€ven om jag inte alltid mĂ€rks.

PERSONFAKTA LINA SUNDSTRÖM

Ålder: 24 Ă„r.
Bor: Uppsala, uppvÀxt i Alsike.
Yrke: Sufflös pÄ Uppsala stadsteater.
Om yrket: Man kan inte utbilda sig till sufflös Lina Sundström började riva biljetter pÄ Uppsala stadsteater nÀr hon gÄtt ut gymnasiet och en dag fick hon frÄgan om hon kunde tÀnka sig att sufflera en förestÀllning. Enligt Lina Sundström Àr sufflös ett yrke som krÀver att man Àr lyhörd, fokuserad och har intuition.
Drömjobb som ung: SkÄdespelare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om