Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik som är huvudman för Mälartåg, säger att man från bolagets sida nu gör sitt yttersta för att Uppsalapendlarna inte ska drabbas när SJ drar sig ur regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala.
– Jag kan bekräfta att vi arbetar jättehårt sen det blev känt att SJ lägger ner och ser över alla tillgängliga alternativ för att säkerställa en tillfredsställande regionaltrafik, säger hon.
Hade det inte varit den enklaste lösningen att tacka ja till erbjudandet från SJ om att köra trafiken åt er?
– Finns det kommersiell trafik har den företräde framför upphandlad trafik. När den kommersiella aktören, i det här fallet SJ, meddelar att de vill sluta då måste vi sondera med marknaden. Vi som upphandlande aktör måste följa de regler som finns och måste agera konkurrensneutralt. Hur lösningen kommer att se ut får vi återkomma till, säger Helena Ekroth.
Tittar man på vilka alternativ som finns tillgängliga i praktiken är de begränsade. Vy, Transdev och VR Tåg är aktörer som kör tåg på uppdrag av olika lokaltrafikbolag, förutom Mälartåg till exempel även Tåg i Bergslagen, Norrtåg, X-trafik och Västtåg. Dessa bolag har dock inga egna tåg för trafiken, utan själva tågen hyrs genom huvudmannen som har upphandlat trafiken. I vissa fall följer även personalen med vid upphandlingen.
Transdev kör i dag Mälartågen genom ett nödavtal. (se faktaruta) Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev, säger att bolaget följer utvecklingen efter SJ:s besked.
Har ni fått en fråga från Mälardalstrafik om att ta över några av SJ:s avgångar?
– Det har vi inte fått i nuläget, säger han.
Personer med insyn i branschen säger till UNT att den enda aktören som har både egna tåg och en viss överkapacitet är SJ.
SJ säger att de från sitt håll fortfarande är öppna för en förhandlingslösning med Mälardalstrafik. Men Helena Ekroth är skeptisk till de uppgifterna.
– När man lämnar besked om att man avslutar en trafik är det inte längre någon förhandling. Det är ett affärsbeslut som SJ fattat, säger hon.
Vad kan ni från Mälardalstrafik konkret göra utifrån upphandlingsreglerna?
– Det betyder att vi vänder alla stenar för att se till att det även fortsättningsvis finns en bra regionaltågstrafik mellan Uppsala och Stockholm. Men med upphandlad regionaltågstrafik är det normalt ledtider på minst tre år.
Ni har i dag ett nödavtal med Transdev. Går det att ordna en liknande snabblösning med andra aktörer?
– När det handlar om samhällsviktig verksamhet över betydande geografier finns det regler som tar hänsyn till det. Vi ser över alla tillgängliga alternativ och jag bedyrar att vi arbetar för att hitta en bra lösning. Det här är en prioriterad fråga.
Vilka aktörer har ni pratat med?
– Vi måste bete oss konkurrensneutralt och ha en god dialog med de aktörer som finns. Men exakt vilka dialoger vi har kan jag inte gå in på. Den dagen vi har en lösning kommer vi att berätta om den.
Hur många av SJ:s tidigare avgångar kan ni ta över? Mälartåg har haft problem redan med den befintliga tidtabellen.
– Vi tittar på hela Mälartågssystemet. Jag kan inte säga ett exakt antal avgångar. Men jag kan garantera att vi arbetar för att resenärer inte ska hamna i kläm i det här.
Hur länge har ni känt till att SJ vill dra sig ur?
– Jag vet inte exakt när det kom, men vi har känt till det en tid. Det här är ett affärsbeslut av SJ som de var mogna att meddela i dag.