Senast 2034 ska den nya tågstationen vid Sydöstra staden vara klar, enligt fyrspårsavtalet.
I både Trafikverkets och kommunens planering har den nya stationen kallats "Uppsala södra". Men när det blev dags att ge stationen ett officiellt namn var Trafikverkets förslag att stationen ska heta "Bergsbrunna station". Eftersom det finns ett obebyggt område med åkrar mellan centrala Uppsala och den blivande stationen söder om Bergsbrunna blir namnet "Uppsala södra" missvisande, tycker Trafikverket.
Kommunen protesterade och påpekade bland annat att den nya stationen inte kommer att ligga i stadsdelen Bergsbrunna. Bergsbrunna blir därför än mer missvisande som stationsnamn, enligt kommunen. Men Transportstyrelsen gick trots kommunens protester på Trafikverkets förslag och fastställde namnet till Bergsbrunna station.
Kommunen har nu överklagat Transportstyrelsens beslut till förvaltningsrätten.
– Vi är angelägna om att få en så bra namnsättning som möjligt utifrån vår geografi. Och i våra medborgardialoger har vi förstått att de som bor i Bergbrunna inte anser att den nya stationen ligger i Bergsbrunna, säger Anna Axelsson, biträdande stadsbyggnadsdirektör.
Men kommunens överklagande är redan på förhand lönlöst – och det är de väl medvetna om.
Vanligtvis, när medborgarna överklagar kommunens beslut till förvaltningsrätten är kommunen noga med att påpeka att domstolen bara kan avgöra om beslutet kommit till på ett lagligt sätt. Förvaltningsrätten kan inte ta hänsyn till om beslutet är olämpligt.
Men i sitt eget överklagande om stationsnamnet anger kommunen inga skäl som har med lagligheten i beslutet att göra. Argumentationen handlar bara om beslutets lämplighet.
Är det inte slöseri med kommunens resurser när ni vet att överklagandet är utsiktslöst?
– Vi är noga med att vi i alla delar jobbar resurseffektivt. Men vi ger inte upp saker som vi tänker är viktiga för Uppsala kommun, säger Anna Axelsson.
Men vad kan ni åstadkomma med överklagan?
– Överklagandet innebär att vi är tydliga och fullföljer vårt ställningstagande om stationsnamnet, säger Anna Axelsson.
Enligt uppgift från förvaltningen har kommunens tjänstepersoner lagt totalt tre timmars arbete på överklagandet. Till det kommer de resurser som förvaltningsrätten lägger på att avgöra överklagandet.