Hyresgäster kräver kompensation för vattenproblem
Hyresgästerna hos Uppsalahem på Jenny Linds väg i Gottsunda kräver kompensation för alla problem de haft med sitt vatten den senaste månaden.
Börje Lindström vill kunna duscha hemma.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Så beskriver Börje Lindström, 81 år gammal och med 48 års om hyresgäst hos Uppsalahem hur det kan ha varit i lägenheten de senaste veckorna.
Vi träffar honom ett stenkast från bostaden, utanför de tillfälliga baracker för dusch som Uppsalahem ställt upp på Jenny Linds väg 8.
- Det är väl bra att de gjort det, men jag vill duscha hemma, fortsätter han.
Det har varit problem med den information han fått från bostadsföretaget, tycker han också:
- De skulle stänga av i torsdags förra veckan, på dagen. Inget hände, men på kvällen tänkte jag att då är det väl klart i alla fall. Sen stängdes vattnet av utan förvarning på fredagen.
- Är man då i tvättstugan blir det problem, stängs kallvattnet av slutar maskinerna fungera - och låset är datastyrt efter klockan, sen kommer man inte in.
På Jenny Linds väg har Uppsalahem 270 lägenheter och man kan räkna med att det bor mellan 500 och 600 personer här. På flera ställen intill husgrunderna är marken uppgrävd.
- Problemen började mycket riktigt för cirka fyra veckor sedan. En del hyesgäster har inte haft varmvatten, andra har haft för dåligt tryck. Vi har försökt lägga pussel snabbt, vad kan det bero på? säger Uppsalahems distriktschef Kees Geurtsen till UNT.
Och vad har ni kommit fram till?
- Vi vet inte grundorsaken än, men huvudproblemet är att det är oerhört mycket kalkproppar som lossnat och täppt till på alla möjliga ställen. Och det är extra besvärligt nu när det är tider när man verkligen vill använda vatten och duscha.
- Vi försöker nu med all vår expertis - och från Uppsala kommun - ta hjälp. Problemet har minskat på en del håll, vi gräver mycket, nya pumpar har installerats. Men det är ett deckararbete.
- Det har kostat möda - och pengar, säger Kees Geurtsen.
Hur mycket pengar?
- Närmare hundra tusen hittills. Och till det krav från hyresgästerna på kompensation.
Hur ser du på de kraven?
- Det är helt rimligt att de får kompensation. Juridiskt sett har de ju uplevt "men i nyttjanderätten". Hur stor ersättning - det blir en förhandlingsfråga.
Maud Hagberg, ordförande i Hyresgästföreningen i Uppsala, säger att hon haft massor av kontakter med upprörda boende den senaste tiden. Hon ser det som självklart att de boende ska kompenseras.
- Man skulle vilja ha en månadshyra egentligen, säger Börje Lindström, som fram till nu tyckt att Uppsalahem annars haft bra service.
Den 25 maj meddelade Uppsalahem sina hyresgäster att "varmvattenproblemet blir åtgärdat" med hjälp av en tryckstegringspump. Bolagets förhoppning var då att vattenproblemet skulle ha löst sig till slutet av vecka 22. Men de förhoppningarna har alltså kommit på skam.
- Vi försöker på olika sätt ordna så olägenheterna blir så små som möjligt tills problemen är lösta. Utöver dusch-barackerna så finns i enstaka fall möjlighet att hämta ut biljetter till Gottsundabadet från oss, säger Kees Geurtsen.
Det finns ett tidsmässigt samband mellan de många kalkpropparna och förändringar i leverans av vatten från kommunens vattenverk. Men enligt Kees Geurtsen är det förhastat att säga att det skulle vara orsaken; analyserna är inte klara.
Affe Ashkar, också hyresgäst på Jenny Lind, tycker precis som Börje Lindström att Uppsalahem måste ge något tillbaka nu, även om han menar att bevsären är överkomliga.
- De senaste veckorna har jag kunnat diska eller duscha ett par minuter innan varmvattnet försvunnit. Men vi är väl lite bortskämda - här blir det värsta kaoset när det krånglar med vatten några veckor, i Afghanistan eller Irak har de inget vatten alls. Men visst ska vi ha kompensation, det är ju inte gratis att bo här.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!