Ilska bland taxiförare över nytt kösystem på Arlanda

Nu blir det nytt kösystem för taxi på Arlanda igen. Men de förare UNT talar med gör tummen ner för nyordningen. Både de stora och de mindre bolagen känner sig orättvist behandlade.

Uppsala2004-03-15 00:00
Frågan om turordningen när taxi ska hämta resenärer på Arlanda är en följetong. Under flera år har Luftfartsverket och entreprenören Europark, som sköter taxikön, experimenterat med olika system. Det de har haft gemensamt är att inget har lyckats göra alla nöjda. Antingen har kunderna varit missnöjda eller så har delar av taxibranschen rasat.
— Det är svårt att tillfredsställa alla. Vi måste ju dessutom vara konkurrensneutrala och får inte gynna någon, säger Anders Wide, ansvarig för trafikfrågor vid Luftfartsverket på Arlanda.

Gemensam kö
De största problemen uppstår utanför utrikesterminal 5. Under sommaren användes ett system med två köer där ett antal platser reserverades för de stora bolagen utifrån ett invecklat kvotsystem. I höstas blev det i stället en enda gemensam kö enligt principen "först in först ut" och sedan i onsdags är det återigen nya turregler.
Nu har de fyra stora bolagen (Taxi Stockholm, Taxi kurir, Taxi 020 och Stockholm transfer) en egen kö på vänster sida, medan mindre bolag och friåkare samsas i en gemensam fil närmast terminalen.
— Kunderna var inte nöjda med det tidigare systemet. De flesta vill åka med de större bolagen och därför har vi velat göra det lättare för resenärerna att snabbt få tag i dem, säger Anders Wide.

Bra för kunderna
Men i taxibranschen verkar de flesta vara negativa till det nya systemet när UNT gör en snabbenkät på Arlanda.
— Det är skit. Vi blir orättvist behandlade och får vänta längre än tidigare, säger de friåkare och förare på mindre bolag som UNT talar med på Arlanda.
Men inte heller de stora bolagen är nöjda.
— Det nya systemet är förödande. De stora bolagen har 75 procent av bilarna, men får dela på en kö. Övriga 25 procent har en egen kö och det säger sig självt att det går mycket snabbare för dem, säger Claes Löfvenberg, vd på Taxi 020.
— För kunderna är det här bättre, men för våra förare är det nya systemet en katastrof under vissa tider på dagen, säger Göran Jaxéus, vd för Taxi Stockholm.
Den nya köordningen kommer att prövas till och med den 31 maj och därefter ska den utvärderas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om