Ilska efter Hemmanets konkurs
Konkursen för internetleverantören Hemmanet AB har skapat oreda för de 1500 kunderna i olika delar av landet. Många är upprörda. Både över hur huvudägaren DO Networks har agerat - och över motstridig information från myndigheterna.- Det är klart det är besvärligt. Jag brukar betala räkningar och göra bokningar på nätet, förutom att leta information och läsa mail, säger Marianne Olsson i Grillby.
Marianne Olsson är en av de som drabbats av Hemmanets konkurs.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Hemmanet AB grundades 2003 med huvudkontor i Vindeln, Västerbotten. Affärsidén var att etablera sig på områden "där Telia misslyckats". Det blev en inriktning på orter i glesbygd. Företaget presenterades i affärspress som uppstickare bland bredbandsleverantörerna.
2006 köptes Hemmanet av DO Networks.
Utvecklingen under årets andra kvartal var mycket negativ och företaget hamnade på obestånd. Hemmanet AB hade enligt styrelsen misslyckats med sitt besparingsprogram, haft tekniska problem och fått ökad konkurrens.
I branschen handlar det om ett litet företag: omstättningen första kvartalet 2007 var 1,1 miljon för Hemmanet AB och 4,1 miljoner för moderbolaget DO Network. Hemmanet gjorde en förlust på 700 000 kronor, Do Network en förlust på 1,8 miljoner.
För ett par år sedan satsade Hemmanet på att få kunder i Stockholmsområdet - och Enköpingsområdet, utanför tätorterna. Det ledde till att många boende i bland annat Grillby nappade på erbjudandet om bredband via kopparnätet.
Dit hörde Nandor Helfrich och Marianne Olsson i Grillby, som nu varit utan internetuppkoppling i drygt en vecka.
- Jag är kritisk mot att informationen är så motstridig, säger Nandor Helfrich. Post - och telestyrelsen verkar oförberedd på en sådan här situation och har ingen hjälp att erbjuda när det gäller att byta till en annan leverantör. Jag har pratat med Telia. De säger att de inte får gå in i dosan och ansluta en annan leverantör innan konkursen är utredd.
Det är TeliaSonera som under varumärket Skanova sköter stationerna och kan göra omkopplingarna.
DO Networks tar inget ansvar för kunderna, utan hänvisar till konkursförvaltaren Hans Berglund på Hamiltons advokatbyrås kontor i Karlstad.
Det har också retat upp kunder, eftersom DO Network fortsätter att lansera bredbandstjänster i andra bolag, bland annat försöker man nu få kunder till "villafiber".
På Hamiltons Karlstadkontor arbetar i dagarna tre personer extra, bara med att svara i telefon om Hemmanet-konkursen:
- Hårt tryck? Det är bara förnamnet, säger en av dem, Lennart Lohse.
Enligt Hamiltons hemsida för förvaltaren diskussioner med ett par intressenter.
- En lösning väntas nästa vecka, säger Lennart Lohse.
- Men för den som vill häva avtalet med Hemmanet går det bra att göra det omgående med ett brev, mail eller fax till oss.
Det är också den information som Konsumentverket ger.
Men Post- och Telestyrelsen uppger samtidigt på sin hemsida att det var oklart om konkursförvaltaren kan häva avtalen och släppa blockeringen av kopparledningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!