I UNT:s genomgång har vi fokuserat på de anmälningar som kommit in till kommunen två dygn eller mer efter det stora snöfallet. Frustrationen hos de som anmält brister är stor. Många uppenbara missar påpekas, där utfarter, övergångsställen och cykelbanor plogats igen. Men många reagerar också på hur mycket snö som lämnas kvar efter att plogbilar och traktorer varit på plats:
"Min dotter använder rullstol och kommer knappt fram och till skolan som det ser ut nu."
"Snö och snömodd omöjliggör cykling."
"Hela gång- och cykelbanan på östra sidan av Sjukhusvägen mellan Munkgatan och Valsätraleden, längs med Stadsträdgården, är ett härke av moddig och spårig snö."
"Fortfarande fruktansvärt ojämnt på cykelvägen, många dagar efter snöfallet. Nivåskillnaden runt brunnslocken är upp emot 10 cm och djupa spår går i alla möjliga riktningar."
"Det är moddigt och halkigt överallt utom på gågatan nästan."
Johannes Eriksson, enhetschef för gatuenheten på kommunen, säger att felanmälningarna är en viktig del i kommunens arbete.
– Vi är tacksamma för att vi får in felanmälningar så att vi kan göra extrakontroller. Men vi hinner inte vara ute på alla platser samtidigt och får prioritera de mest akuta när det kommer in så mycket.
Många skriver att de har felanmält samma sak år efter år, men att bristerna återkommer. Förstår du att folk kan tröttna på att anmäla igen?
– Det förstår jag. Jag hoppas att allmänheten fortsätter att anmäla brister.
De fall som tas vidare som en reklamation till entreprenörerna som sköter plogningen handlar om uppenbara missar, som att det inte är plogat alls eller att man plogat igen ett övergångsställe. De klagomål som handlar om att det lämnats kvar för mycket snö efter plogning har oftare besvarats med: "Tack för din synpunkt angående plogningen, vi tar med oss den informationen."
I flera fall skriver kommunen som svar att bristerna ska åtgärdas vid nästa utkallning av plogbilarna. Kommunen betalar för varje runda med plogbilarna som de beställer. Det här innebär att kommunen får betala entreprenörerna en gång till för att ploga bort samma snö som de redan fått betalt för att röja.
Kan ni ställa hårdare krav?
– Det var ett svårt snöfall. Entreprenörerna ska göra så gott de kan. Det vi kan se är att hårt packad snö blivit modd i princip överallt. Vi kan inte se skillnader beroende på vilken entreprenör som har varit ansvarig, säger Johannes Eriksson.
Men på vissa platser är det nästan bar asfalt, ett par hundra meter därifrån är det decimetertjock modd. Är inte "minsta möjliga snölager" det som finns på platsen med minst snö?
– Det kommer att vara skillnad i kvalitet på olika platser. När det blir hårt och tillplattat är det svårt att få bort allting.
Totalt kostade snöröjningsinsatserna första veckan efter det stora snöfallet ungefär 7,5 miljoner kronor. Av detta var 5,4 miljoner kronor för de plogbilar som skickades ut de första dygnen fram till och med den 30 november.
För perioden därefter finns inga verifierade siffror, men enligt förvaltningen handlar det om ungefär 2 miljoner kronor ytterligare fram till den 5 december. Det var en tidsperiod då det totalt kom 1,4 centimeter snö i Uppsala, enligt uppgifter från universitetets väderstation. Det handlar alltså i princip om att röja snö från det stora snöfallet som inte plogats undan de första dygnen.
Som jämförelse har kommunen sparat uppskattningsvis 700 000 kronor på den inställda sopsaltningen under hela säsongen fram till den 5 december.
Är inte risken att det i slutändan blir dyrare för kommunen? Om entreprenörerna vet att de får betalat för flera körningar och att ni accepterar en lägre nivå på utförandet kan de räkna snålt och köra snabbare och slarvigare.
– Vi är ute och kontrollerar. Hittar vi fel får de göra om.
Ute i trafikmiljön är det inte svårt att hitta fel som anmälts och ännu inte åtgärdats. Ett exempel är en infart till cykelbanan längs Granitvägen i Eriksberg. Den 5 december kom en felanmälan in om att denna var igenplogad. Fortfarande på morgonen den 14 december döljs denna under en tjock och hård plogvall.
Johannes Eriksson säger i det fallet att han inte har möjlighet att kommentera enskilda felanmälningar.