Inbjudna fick provåka spårbilar
Passagerarna köade till testbanan för spårbilar i Uppsala på tisdagen, när landets kommuner bjöds in för en provtur. En bana kan finnas i drift i landet inom de närmaste åren, tror regeringens spårbilsutredare.
Ewa Lofvar Konradsson kommunalråd (MP) från Södertälje var en av de som bjudits in för en provtur i spårbilarna.
Foto: Nina Leijonhufvud
Kjell Dahlström var en av deltagarna när spårbilsnätverket Kompass på tisdagen samlades i Uppsala för en genomgång av planerna på spårtrafik, där små förarlösa vagnar färdas ovanför marken. I Uppsala har diskussionen hittills gällt en bana mellan Resecentrum och Boländerna, för arbetsresor och shopping. I andra kommuner finns liknande idéer:
- Spårbilar skulle kunna lösa specifika problem i kollektivtrafiken. Vi tittar på en bana till ett köpcentrum som i dag delas av en huvudled, berättar Sven Andersson från Uddevalla kommun.
Samtliga 40 deltagare i konferensen fick provåka rundbanan vid Dag Hammarskjölds väg i Uppsala, där företaget Vectus i två år utvecklat spår, vagnar och styrsystem. De små vagnarna med plats för fyra personer gick i skytteltrafik med åksugna representanter för kommuner och trafikbolag. De ansvariga betonade noga att projektet bara är ett test och att komfort, utseende och ljudnivå kommer att förbättras innan reguljär drift. De såg också lättade ut när dagens sista passagerare lämnade vagnen, utan att några plötsliga stopp eller missöden inträffat längs banan.
UNT följde med ett par varv och kunde konstatera att färden påminde om en blandning av linbana i Alperna och nöjesfältens spöktåg. Lite skakigt i spårväxlarna, men förhållandevis rymligt och med god utsikt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!