– Det är en medveten strategi. Vi har jobbat mycket med miljö- och hållbarhetsfrågor, säger Ulf Häggbom, vd för Uppsala Industrihus.
I bolaget har man tre gasdrivna skåpbilar, en elbil och en elhybridbil. Dessutom har man planer på att skaffa in fler elbilar som personalen ska använda i stället för sina egna bilar när de kör i tjänsten.
De problem med räckvidd och få tankställen som andra bolag och förvaltningar i kommunen refererar till som skäl för att välja bort el- och gasdrivna bilar känner man inte igen hos Uppsala Industrihus.
– Vi upplever det inte som betungande. Det går att planera. Miljömedvetandet inom bolaget är ganska högt så det har aldrig varit en fråga för oss, säger Ulf Häggbom.
Ett annat föredöme inom den kommunala bolagsfloran är Uppsala Vatten. Fortfarande dras man med en del gamla bilar som man har tagit över från teknik och service, varifrån man hyrde sina bilar tidigare. Men efter att man 2013 tog över ansvaret för bilparken själv har man ett beslut om att bara köpa in gasbilar om det inte finns särskilda skäl.
– Vi tycker att det är ganska naturligt med den verksamhet vi har. Vi har till och med lastbilar på väg in som går på gas, säger Tommy Högström, vd för Uppsala Vatten.
Det kommer dock att ta 4–5 år innan bilparken är helt utbytt. Och även om det är Uppsala Vatten själva som producerar biogasen man tankar i Uppsala har man skilt på ekonomin inom bolaget och man måste betala samma pris för gasen som vanliga kunder.
– Men det är inte någon större prissskillnad att köra på gas jämfört med diesel, säger Tommy Högström.