Ingen bensinmack vid Skarholmen i sommar
Missnöjet jäser bland båtägare till 1 300 farkoster vid hamnen i Skarholmen i Uppsala. Även i sommar får de klara sig utan en mobil drivmedelstation vid kajen.
För Hans Nelin som har båt vid Skarholmen är bensinpåfyllningen ett bekymmer.
Foto: Robert Johansson
Han känner sig inte trygg med att motorbåtsfolket tvingas forsla drivmedel i dunkar för att komma ut på Ekoln.
- Folk spiller när bensinen ska föras över från dunkarna till tanken och bensinångor i en båt är farligt, säger Anders Annerklev när vi träffar honom vid Uppsala motorbåtsällskap.
Inte heller brandförsvaret i Uppsala är förtjust i att personer transporterar oljefat med diesel till sina båtar.
- Det finns ju skäl till varför det finns säkerhetsföreskrifter för brandfarliga transporter, säger Johan Malmqvist på Uppsala brandförsvar.
Han ser hellre en sjömack än att båtägarna forslar bränsle i dunkar.
För drygt fem år sedan kunde Uppsalas båtfolk tanka upp sina båtar vid Flottsundsbron, i dag tvingas de till Stäket, 30 sjömil från Skarholmen. Och även den är på väg att försvinna till förmån för bostadsbyggande. Det har med andra ord blivit krångligare för båtfolket och besöken i hamnen i Uppsala är i dag sällsynta.
Kenneth Jansson åker upp drivmedel för 20 000 kronor under en båtsäsong, han tycker att det är krångligt att fylla 300-literstanken med 20 liter i taget. Det är inte så mycket som får plats i en dunk.
- Det tar inget, klagar han.
Även för Hans Nelin som har båt vid Skarholmen är bensinpåfyllningen ett bekymmer. Hans tank rymmer 500 liter.
- Kan inte vara särskilt miljövänligt att springa med dunkar med tanke på spillet, säger han och tillägger att det känns märkligt att en hamn med plats för 1 300 båtar inte har en mobil drivmedelsstation.
Lite längre bort, ett par stenkast från Lyssnaängsbadet, träffar vi Fredrik Falk som i juni förra året trodde att han satt på lösningen på bensinskvättandet. Då beviljade kommunen ett tillfälligt bygglov för en mobil flytande drivmedelstation på fastigheten Sunnersta 51:92 vid Skarholmen. Nu står han vid kommunens speciellt anlagda väg för tankbilar och blickar ut över den flytande pontonen med pumpar som tidigare låg vid Skokloster.
- Jag skulle kunna köra i gång inom ett par veckor, det enda som behövs är en brygga över till stationen, säger Fredrik Falk.
Ja, teoretiskt skulle han ganska enkelt kunna dra i gång drivmedelsförsäljning från den nybesiktade stationen. Allt är förberett. Men för att dra i gång verksamheten krävs ett bygglov, som vunnit laga kraft.
- Det ska inte vara lätt, Uppsala är överklagandenas stad, kommenterar han det faktum att hans planer lagts på is på grund av att kommunens beviljade bygglov överklagats och i dag väntar på ett avgörande i länsrätten.
Han berättar att miljökontoret och räddningstjänsten är för en station, även de som driver Skarholmens restaurang.
- Det är klart att det är frustrerande att ha lagt ut mycket pengar på att köpa stationen, men inte fått möjlighet att sälja en centiliter, säger Fredrik Falk som nu överväger att sälja stationen.
BAKGRUND
Segelsällskap och kanotsällskap överklagade
Byggnadsnämnden i Uppsala kommun beslutade den 14 juni 2007 om ett tidsbegränsat bygglov (30 november 2012) för en bensinstation vid Skarholmen strax söder om Uppsala. Nämnden gav även strandskyddsdispens för anläggningen.
Uppsala kanotförening (UKF) och Uppsala segelsällskap (USS) överklagade beslutet till länsstyrelsen. Att pontonen riskerade att brytas sönder i hårt väder, att den kunde utgöra ett hinder vid in- och utsegling, inkräkta på seglingsutbildning för barn och ungdomar och att avloppsledningar löpte risk att påverkas negativt av en pumpstation och dess verksamhet, angavs som skäl för att stoppa planerna. Länsstyrelsen beslutade i september förra året att upphäva kommunens bygglov. Ett beslut som därefter Fredrik Falk överklagat till länsrätten. Det gjorde han i oktober förra året.
Segelsällskap och kanotsällskap överklagade
Byggnadsnämnden i Uppsala kommun beslutade den 14 juni 2007 om ett tidsbegränsat bygglov (30 november 2012) för en bensinstation vid Skarholmen strax söder om Uppsala. Nämnden gav även strandskyddsdispens för anläggningen.
Uppsala kanotförening (UKF) och Uppsala segelsällskap (USS) överklagade beslutet till länsstyrelsen. Att pontonen riskerade att brytas sönder i hårt väder, att den kunde utgöra ett hinder vid in- och utsegling, inkräkta på seglingsutbildning för barn och ungdomar och att avloppsledningar löpte risk att påverkas negativt av en pumpstation och dess verksamhet, angavs som skäl för att stoppa planerna. Länsstyrelsen beslutade i september förra året att upphäva kommunens bygglov. Ett beslut som därefter Fredrik Falk överklagat till länsrätten. Det gjorde han i oktober förra året.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!