"Ingen enkel resa"

Anders Celsius Stockholm Uppsala International Airport. Smaka på det. Om man förutsätter att den planerade civilflygplatsen i Uppsala följer gängse traditioner i flygplatsnomenklatur kommer det att vara det fullständiga namnet på vad vi Uppsalabor nu - och framöver - kallar Ärna. Om nu planerna går i lås.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2009-03-12 07:00
Det största hindret är förstås miljöprövningen, det näst största själva finansieringen av terminalbygget. Men det finns också ett annat svårbedömt problem för Uppsala Airport. Om ett par år har majoriteten av europeiska flygbolag försvunnit. Flygplatsägarna står redan nu i kö hos flygbolagen för att få tillräckligt med trafik för att gå runt. De senaste två åren har 30 flygplatser i Europa gått i konkurs eller lagts ned som följd av konsolideringen i flygbranschen.

Skulle Lufthansa köpa upp SAS är det inte alls säkert att tyskarna vill ha Arlanda som nav för den skandinaviska trafiken. Kastrup är den naturliga knutpunkten för den nordeuropeiska internationella flygtrafiken med 21,5 miljoner passagerare 2008. Visserligen tappar Kastrup mot Gardermoen och Berlin, men mindre mot Arlanda, som sedan 2007 inte ens är Nordens näst största flygplats. Den positionen har Oslos Gardermoen tagit, med 19,3 miljoner passagerare 2008 mot Arlandas 18,1 miljoner. I ett läge där Lufthansa/SAS väljer att fokusera på Köpenhamn och Frankfurt kan Arlanda snabbt tappa trafik, och tvingas leta nya flygbolag för att inte få överkapacitet. Då hårdnar konkurrensen med Skavsta och Ärna.

För tio år sedan var Skavsta inte en konkurrent till Arlanda. Lågprisflyget från Nyköping var en "annan sorts resande" än den ­Arlandas kunder ville ha. Så ­sades det då. Tiderna har för­ändrats, och i oktober förra året startade lågprisflygbolaget Easy Jet daglig trafik mellan Arlanda och Milano.(Representanter för Easy Jet var för övrigt på besök i Uppsala 2007 för att diskutera en fram­tida etablering på Ärna med ­Mattias Sjölund.)

Uppsala Airport har begärt tillstånd för 1,5 miljoner passagerare, men hoppas att kunna ut­öka till 2 miljoner på sikt. För att lyckas med det måste man stjäla kunder från Skavsta. Men om krisen för flygbranschen tilltar och konsolideringen ökar är det inte säkert att det räcker med att konkurrera med Skavsta. Att Transportstyrelsen har ­utsett Ärna som ett riksintresse för civilt flyg talar för att Stockholm Uppsala Airport kommer att bli verklighet, men om flygplatsen ska överleva måste man hitta ­uthålliga investerare. Den nu­varande huvudägaren i Uppsala Airport, Faros, har inte visat något tecken på uthållighet ­förut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om