– Vi ställer oss fortfarande lite frågande till vad som hände. Vi har utforskat alla tänkbara alternativ, men det har inte gett något säkert svar, säger Micael Nilsson, teknisk chef på företaget J C Decaux som äger och underhåller Uppsalas busskurer.
En helg i slutet av januari upptäcktes att glasen krossats i ett tjugotal busskurer på olika håll i centrala Uppsala. Till en början antogs att de utsatts för en vandaliseringsvåg, men inga vittnen hörde av sig med några iakttagelser, vilket förbryllade både polisen och bolaget. När sedan en plogförare berättade att han sett glaset till en kur plötsligt krossas av sig självt började bolaget utreda andra tänkbara orsaker. Enligt Micael Nilsson har utredningen varit mycket omfattande men inte kunnat ge någon säker förklaring:
– Vi undersökte bland annat om det fanns några problem som kunde kopplas till tillverkningen av just de här glasen, men de ingick i en stor sändning som fördelats över hela Sverige och det finns inga rapporter om liknande fall. Det här var en engångshändelse, säger Micael Nilsson.
Teorin att glasen krossats genom skadegörelse kan inte avskrivas, men företaget lutar ändå åt den förklaring man misstänkte från början, nämligen att vinterns stora snömängder i kombination med hastiga temperatursvängningar orsakade glaskrossningen.
– Det kan bli problem när man plogar upp stora mängder snö mot glasen. Om snön sedan börjar smälta under dagen och fryser till på natten så får man ett massivt isblock som kan ge ett mycket högt tryck mot glaset.
Enligt Micael Nilsson lämnar bolaget löpande information till kommuner och andra uppdragsgivare om riskerna med att ploga stora snömängder mot busskurarna.