Ingen militär flygtrafik på Ärna
All militär flygverksamhet vid Uppsala garnison på Ärna ligger nere från månadsskiftet, sedan nyckelpersoner i räddningstjänsten slutat. Flygplatschefen Olle Torbratt bedömer att personalflykten kan fortsätta ända fram till nedläggningen av militärflyget i sommar.
Olle Torbratt, flygplatschef vid Uppsala garnison, konstaterar att det inte gått att ordna fram ersättare i tid. Det innebär att den militära flygtrafiken ligger nere på Ärna sedan 1 november.
I snitt två till fem flygplan per dag får i stället dirigeras om till andra flygplatser. Bara i undantagsfall kan tillstånd ges till militär flygtrafik. Akademiska sjukhusets ambulanshelikopter och ambulansflyget sorterar inte under försvarets regelverk och kan flyga som vanligt till och från Ärna.
Olle Torbratt bedömer att de saknade ledningsfunktionerna kan finnas på plats och flygningarna återupptas tidigast nästa vecka. Han har aldrig tidigare varit med om att flygplatsen tvingats ställa in trafik i en sådan omfattning som nu:
- Jag har inte svårt att förstå prioriteringen, att utlandsstyrkan är viktigare än vår verksamhet, men det har uppstått en märklig situation med konsekvenser som nog ingen riktigt varit medveten om, säger han.
Olle Torbratt tror att det nuvarande flygstoppet bara är början på en personalflykt från flygplatsen, efter beslutet om nedläggning av all militär flygverksamhet från 30 juni nästa år.
- Det har naturligtvis skapat en oro bland personalen. Folks reaktion att söka sig någon annanstans är helt naturlig, säger han.
Totalt arbetar ett tjugotal personer med försvarets flygplatsverksamhet vid garnisonen. Därutöver finns ett antal stödfunktioner som bland annat servar flyganläggningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!