Nej till omförhandling av fyrspårsavtalet

Det blir ingen omförhandling av villkoren i fyrspårsavtalet. Enligt regeringen har det inte inträffat några oförutsedda händelser som skulle motivera en omförhandling. "Löjligt", menar Stefan Hanna (UP).

Omförhandlingen av fyrspårsavtalet var en viktig punkt i avtalet mellan Erik Pelling och Stefan Hanna som bäddade för det nuvarande styret i kommunen.

Omförhandlingen av fyrspårsavtalet var en viktig punkt i avtalet mellan Erik Pelling och Stefan Hanna som bäddade för det nuvarande styret i kommunen.

Foto: Julia Koch

Uppsala2025-06-16 17:06

Enligt fyrspårsavtalet åtar sig Uppsala att bygga 33 000 bostäder i ett område från den planerade tågstationen vid Bergsbrunna till Gottsunda. För två år sedan skickade kommunen in en begäran om att bland annat flytta några av de planerade bostäderna till andra områden än det som anges i avtalet.

Men nu har regeringen sagt nej till att förhandla om det ursprungliga avtalet. "Regeringen ser inte att det föreligger några ändrade förutsättningar eller att det har inträffat några större oförutsedda händelser som innebär att det är aktuellt med en omförhandling", skriver de bland annat. 

I sitt beslut hänvisar regeringen också till att eventuella avvikelser ska hanteras i den löpande dialog som förs med länsstyrelsen om att uppfylla avtalet.

– Vi konstaterar att det är så här det är. Men det finns en stor flexibilitet inom avtalet, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Den flexibilitet Erik Pelling hänvisar till är bland annat det som UNT tidigare uppmärksammat, att det sker en automatisk minskning av kravet på antalet bostäder inom till exempel sydöstra staden när miljöprövningen visar att det inte går att bygga bostäder inom hela det område man från början tänkt sig.

Hur mycket färre bostäder blir det på grund av miljökraven?

– Det vet man först när man tar fram detaljplaner. Och vi har inte kommit så långt i processerna än, säger Erik Pelling.

Stefan Hanna (UP), är den som främst drivit på för omförhandlingen av avtalet. Han är kritisk till regeringens besked. Det borde vara självklart att justera både tidsplanen och platsen för bostäderna, menar han.

– När regeringen påstår att det inte varit några oförutsedda händelser, då vet jag inte vilken planet de bor på och jag blir jätteorolig som svensk medborgare. Vi har haft en massiv inflation, kraftiga räntehöjningar och en befolkningsprognos som innebär stora materiella förändringar för en liten plats som Uppsala.

Enligt den senaste befolkningsprognosen kommer Uppsala att nå 321 000 invånare 2056 i stället för 2050 jämfört med prognosen från 2020. Är det så stor skillnad?

– Det är ju löjligt. Det kommer aldrig att hända. Vi tror att det till 2050 kommer att vara 300 000 i stället för det man haft tidigare, säger Stefan Hanna. 

Knivsta har tidigare fått nej på en begäran om att omförhandla sitt fyrspårsavtal. Styret i Knivsta har sagt att de kommer att skicka in en ny begäran om omförhandling, preliminärt under hösten.

Bostäder mot fyrspår

Beskedet från regeringen om klartecken till att bygga ut järnvägen mellan Uppsala och Stockholm till fyrspår kom med ett förbehåll: Uppsala och Knivsta förväntades teckna avtal med statens förhandlare om att bygga bostäder i utbyte mot att fyrspåret fick högre prioritet bland de statliga infrastrukturprojekten.

I det avtal som förhandlades fram med regeringens representant Johan Edstav sägs bland annat att Uppsala ska planera för 33 000 nya bostäder, varav 21 500 i sydöstra staden runt den planerade tågstationen och resten i ett stråk mellan Ultuna och Gottsunda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!