”Inget tyder på att bristande underhåll ligger bakom”

Varför kontaktledningen utanför Märsta som skapade tågkaos i över en vecka drogs ner kan Peter Källman, Trafikverkets underhållschef i området, inte svara på. Men han tror inte att det beror på brister i underhållet.

Återställningsarbete. Ställverket övertändes när en kontaktledning revs ner. Men anledningen är ännu inte utredd.

Återställningsarbete. Ställverket övertändes när en kontaktledning revs ner. Men anledningen är ännu inte utredd.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2014-06-06 07:00

Hur revs kontaktledningen ner?

– Jag kan inte uttala mig om orsaken, just nu vet jag bara att man upptäckt att ledningen trillat ner. Vi får avvakta utredningen och se vad det beror på.

Kan det ha berott på brister i Trafikverkets underhåll?

– Inget tyder på att bristande underhåll från Trafikverket ligger bakom. Just det här området är de mest prioriterade vi arbetar i. Om vi tittar på de besiktningar som är gjorda med underhållsunderentreprenörerna så följer de den plan vi är överens om.

Hur vet du att det inte beror på underhållet, när inte utredningen är klar?

– Inget tyder på att underentreprenörerna har brustit, de har gjort vad de är ålagda att göra. Spekulationer undviker vi.

Hade ni någon möjlighet att förebygga händelsen?

– Jag kan inte se det, men först när vi har svart på vitt vad det beror på, kan man säga mer om det.

Hur görs utredningen, och när är den klar?

– Man går igenom händelseförloppet, tar med sig inblandade lok, trafikledning och eldriftshantering. Man tittar på vilka som jobbade, tar loggar från växelläggningar och så vidare. Normalt sett tar en utredning mellan en och tre månader. Men det tar sin gilla gång och den här är ju väldigt omfattande, den är klar efter sommaren, kan jag tänka mig.

Expressen skriver att ett Arlanda Express-tåg körde på banan när ledningen slets ner. Var det tåget som skadade kontaktledningen?

– Jag vet inte om det var det som rev ner tråden, och jag kan inte heller säga om det var just ett Arlandatåg.

Ibland skadas ledningar av utslitna strömavtagare ovanpå loken. Var det det som hände?

– Det får utredningen visa. Man gör kontroll på de tåg som passerar, och om det är sår i banorna så får utredningen visa det. Man kan ha magkänsla, men det gäller ju inte här.

Vilka krav ställer ni på de tågbolag som kör på banorna?

– Vi har en ständig dialog med våra järnvägsföretag för att se till att bestämmelser följs. Man betalar ju hyra för vår anläggning, så då har man vissa krav att förhålla sig till. Jag kan inte redogöra konkret för vilka, men vi har föreskrifter att förhålla oss till.

Vad händer om företagen inte följer dem?

– Man kan ju få sitt tillstånd indraget. Men det här är spekulationer, vi vet inte om det är något fel på Arlandatågen, så håll ner den biten lite grann. Men vi har ett arbete med våra entreprenörer kring hur vi ska bete oss arbetsmiljömässigt och kvalitetsmässigt. Olyckor kan hända, det kan slinka igenom. Samarbetet med alla inblandade är gott i det stora hela. Det krävs en konstruktiv dialog med våra järnvägsföretag, och det tycker jag att vi har.

Drar ni några lärdomar redan nu?

– Vi har faktiskt agerat enligt de rutiner vi har. Den här branden var ganska extrem, det blev rent hus både i en kur och ett ställverk så konsekvenserna var större än de brukar bli. Våra järnvägsföretag och underhållsentreprenörer har ställt upp mangrant, vi jobbar väldigt strukturerat när sånt här händer. Det är klart att vi alltid kan bli bättre, men jag kan inte peka på något visst just nu.

Vad händer nu?

– Vi har skjutit på prognosen för när vi släpper på trafiken, till femtiden på tisdag morgon. Det beror på att saneringsarbetet tar längre tid än vi beräknat från början. Vi provkör på söndag och då får vi en uppfattning om det är något som gått sönder som vi inte vet nu. Vi har tagit hem datorer och resrevdelar som vi vet brukar ta stryk. Går det som det ska kan vi köra igång tågen igen på tisdag.

De vanligaste kontaktledningsfelen

Förra året inträffade 1 307 anmälda kontaktledningsfel i Sverige, varav 387 orsakade en merförsening.

De vanligaste felen ryms i kategorierna ”anläggning”, ”trafikutövare” samt ”väder och vind”. Övriga är exempelvis "entreprenad", "vägfordon" och "djur".

Sträckan Uppsala–Stockholm

Totalt anmäldes 213 fel på sträckan mellan Uppsala och Stockholm (ej delar av Arlandabanan) de senaste fem åren. Det rör sig om allt från en plastpåse i kontaktledningen till felet i Myrbacken.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om