Det gick inte att logga in i Cosmic som är det journalsystem som används vid bland annat Akademiska universitetssjukhuset i Uppsala. Problemen ska ha börjat vid midnatt mellan lördag och söndag.
– Det var problem med inloggningen och ingen ny personal kunde logga in. Men de som varit inloggade var kvar i journalsystemet. Själva systemet låg aldrig nere, utan det har varit problem med certifikaten i inloggningssystemet, säger Caroline Sköld.
Strax efter klockan nio på söndagsmorgonen var problemen lösta.
Men enligt Caroline Sköld var det inte bara journalsystemet som hade problem. Flera andra system inom regionen var också drabbade.
Parallellt med att it-tekniker arbetade med att lösa problemen under natten, så följde sjukhuspersonalen rutiner för avbrott som dessa. Det innebär bland annat att listor över patienternas läkemedel tas fram på andra sätt.
– Det finns sätt att tas sig runt men det blir otroligt mycket mer svårjobbat och omständligt för personalen.
Arbetssituationen har under natten varit ansträngd, enligt Sköld. På vissa avdelningar har man använts sig av papper och penna.
– Det har varit jätteproblem under hela natten. Vi har reservrutiner för att upprätthålla patientsäkerheten, men trots det föreligger det alltid en risk när systemen ligger nere.
Det är i nuläget svårt att få en överblick om händelsen fått några konsekvenser, enligt Sköld.
– Vi kommer se efterdyningarna först senare, när personalen rapporterar in vad som har hänt under natten. Då kommer vi få en bild av om eventuella avvikelser beror på it-problemen och hur vi kan förbättra våra reservrutiner i framtiden.
Flera regioner har tidigare blivit utsatta för it-attacker. Kan problemen ha orsakats av något sådant?
– Det finns ingen som helst sådan misstanke om det i nuläget.
Har du någon hälsning till alla dem som arbetat under natten?
– Det har gjorts storartade insatser. Vi tackar samtlig personal och stödfunktioner för deras insatser i en pressad situationen, säger Caroline Sköld.