ââNĂ€r jag fick höra att jag hade adhd sĂ„ tĂ€nkte jag bara: âJag vill ha adhdâ, sĂ€ger Victor Axberg, 9.
Victor Axberg Ă€r en glad och pigg nioĂ„ring. Huvudet rycker fram och tillbaka. Allt som hĂ€nder runt omkring ska tas in. Han verkar smart, och har tankar om alltifrĂ„n meningen med livet till hur det kommer bli att vara med i tidningen. Han Ă€r duktig i skolanâ-âframför allt pĂ„ matteâ-âoch bra pĂ„ idrott.
Victor har diagnosen adhd. Kanske ocksÄ en slÀng av Aspergers syndrom. Negativt? Nej, en del av hans personlighet och mÄnga bra egenskaper, menar bÄde han och hans mamma.
ââOm man tar det bĂ€sta ur bĂ„da de hĂ€r diagnoserna sĂ„ Ă€r det ju otroligt bra. Det gĂ€ller bara att kunna balansera de negativa. Men han Ă€r sĂ„ duktig pĂ„ vissa saker att vi undrar vad det kommer att bli av honom till slut, sĂ€ger mamma Jessica Axberg och ler stolt.
Den hÀr veckan Àr det psykiatrivecka pÄ Akademiska sjukhuset i Uppsala. Landsting, kommuner, frivilligorganisationer och brukare deltar under veckan som inleds med fokus pÄ just barn i behov av stöd. DÀr fyller verksamheten VITS, vardagsnÀra insatser med tydlig samverkan, en stor funktion. Verksamheten, som startade Är 2000, Àr ett samarbete mellan landstinget och kommunerna runt om i lÀnet. De ska bidra till tidig upptÀckt av sÄ kallade neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar sÄ som adhd, autism, Aspergers och Tourettes syndrom. De ska ocksÄ underlÀtta skolgÄngen och vardagen för dessa barn.
Verksamhetsledare Àr Staffan Lundqvist pÄ barn- och ungdomspsykiatrin pÄ Akademiska sjukhuset.
ââVITS Ă€r en modell för hur vi ska göra för att slippa vĂ€ntetider och effektivisera arbetet. PĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet gĂ„r det att fĂ„ snabb hjĂ€lp. Tidigare tog det upp till tvĂ„ Ă„r att fĂ„ hjĂ€lp med de hĂ€r frĂ„gorna, sĂ€ger han.
För Victor dröjde det till exempel bara en dryg vecka in pĂ„ skolgĂ„ngen innan man kopplade in hjĂ€lp. Nu gĂ„r han i en specialklass med bara nĂ„gra fĂ„ personer pĂ„ vissa lektioner och med en större âvanligâ klass pĂ„ andra.
ââDet som Ă€r svĂ„rt Ă€r att koncentrera sig nĂ€r det Ă€r högljutt. Men dĂ„ försöker jag bara att tĂ€nka pĂ„ nĂ„got annat, sĂ€ger han eftertĂ€nksamt.
Barn med koncentrationssvÄrigheter upptÀcks nu ofta av lÀrare i första skedet. Problemen försöker man sedan lösa ute pÄ skolorna, men om inte det riktigt rÀcker till kopplas ett VITS-team med mÄnga olika kompetenser in.
Det viktiga med att kunna stÀlla en diagnos Àr att man dÄ kan sÀtta in medicin för att komma till rÀtta med problemen. RÀdslan för detta Àr stor hos mÄnga, men varken Staffan Lundqvist eller familjen Axberg ser nÄgra risker.
ââEn halvtimma efter att Victor tog sin första medicin kom han ner och sa. âMina tankar har alltid varit som sĂ„pbubblor och sĂ„ fort jag har tagit i dem sĂ„ har de gĂ„tt sönder. Nu Ă€r mina tankar mer som bollar som jag kan ta i och göra nĂ„got med.â PĂ„ bara ett Ă„r förĂ€ndrades hans sjĂ€lvbild frĂ„n âjag Ă€r elakâ till âjag Ă€r braâ, berĂ€ttar mamma Jessica.
En utbredd rÀdsla för diagnoser verkar ÀndÄ fortfarande finnas i dag. Men inte hos Victor.
ââHan Ă€r en utmĂ€rkt adhd-ambassadör tycker jag. Tack vare honom har mĂ„nga andra vĂ„gat gĂ„ med sina barn och kolla om de har nĂ„gon diagnos. Bara för att de tycker att Victor Ă€r sĂ„ duktig, sĂ€ger Jessica och sonen skiner upp.
ââAlla Ă€r bra, fast pĂ„ olika sĂ€tt, sĂ€ger han.