Japanska ska orsaka rusning
Efter stjärnornas favorit, Roberto Cavalli, kommer Rei Kawakubo.Den konstnärliga japanskan är nästa designer att samarbeta med klädkedjan H&M.
Foto: Scanpix
Comme des Garçons
Nu presenterar H&M nästa designersamarbete. Den här gången är det japanskan Rei Kawakubo, grundare av modehuset Comme des Garçons, som ska orsaka rusning till butikerna.
Medan Cavalli kunde stoltsera med att ha klätt stjärnor som Victoria Beckham, Madonna, Beyonce, Gwyneth Paltrow och Jennifer Lopez är det inte riktigt lika lätt att hitta bilder på kändisar i Rei Kawakubos kreationer.
Kanske beror det på att kläderna kan tyckas vara en smula mer svårburna. Kawakubo är känd för att vara konstnärlig och kreativ, och hennes kläder beskrivs ibland som "anti-mode".
Ifrågasättande
- Vi har oerhört stor respekt för Kawakubos modefilosofi som ifrågasätter modevärldens invanda mönster och vi beundrar hennes konstnärliga inställning till mode, kommenterar H&M:s kreativa rådgivare Margareta van den Bosch i ett pressmeddelande.
Kollektionen, bestående av herr-, dam- och barnkläder samt accessoarer, kommer att finnas i butik i början av november. Lanseringen sker i samband med att H&M öppnar sin andra butik i Tokyo.
- Jag har alltid varit intresserad av balansen mellan det kreativa och det kommersiella. Detta är ett dilemma, även om jag själv alltid har satt det kreativa i första rummet, säger Rei Kawakubo, som menar att samarbetet kommer att "dra dilemmat till sin spets".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!