JAS flygs från F16 trots nedläggning
Stridsflygplanet Jas 39 kommer att starta och landa i Uppsala trots att flygflottiljen F 16 läggs ned vid årsskiftet. Samtidigt krymper området som störs av buller från flygfältet.
Enligt överstelöjtnant Jan Pålsson som utrett frågan vid försvarshögkvarteret blir det i praktiken betydligt färre flygningar med Jas-plan i Uppsala än de 600 som är ramen i redovisningen. Han räknar med att övningar med Jas kommer att genomföras i Uppsala ungefär en gång vartannat år. Dessutom kommer Jas-plan från och till att placeras i Uppsala i den incidentberedskap där flygfältet även i framtiden ingår.
— Med all säkerhet kommer Jas-plan att landa och starta i Uppsala i framtiden, men det kommer att ske sporadiskt, säger Jan Pålsson.
1300 flygrörelser
Också annan militär flygverksamhet blir kvar på flygfältet, men i betydligt mindre omfattning än under flottiljens mest aktiva tid. Förutom Jas räknar försvaret med cirka 1300 flygrörelser med skol- och transportplan samt helikopterflygning. Tidigare har aktiviteten ofta legat kring 10 000 flygrörelser om året eller mer på flottiljen.
Som en följd av färre flygningar krymper också de områden som blir bullerstörda från flygplatsen. Start och landning kan koncentreras i ett par riktningar. Exempelvis kommer inflygningar över Gamla Uppsala att försvinna, enligt Jan Pålsson. Jas-planen anses heller inte bullra mer än Viggen.
Ny civil flygverksamhet
Vilka konsekvenser bullerminskningen får för kommunens byggplaner är ännu oklart. Det kan innebära nya bostäder närmare flygfältet, men kommunen kan också vilja öppna för ny civil flygverksamhet i området. Försvaret har i sin bullerutredning inte tagit ställning till effekterna av trafikflyg i Uppsala, som föreslagits av Stockholmsberedningen.
Närmast ska nu försvaret mer detaljerat beräkna effekterna av framtida flygningar i Uppsala. Enligt Försvarsmakten krävs inte längre något tillstånd enligt miljöbalken för den minskade verksamheten. Försvaret anser att det räcker med en anmälan om flygningens omfattning och bullereffekter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!