JO kritiserar försäkringskassan i C-län
Justitieombudsmannen, JO, kritiserar Försäkringskassan i Uppsala län för att ha dröjt "oacceptabelt" länge med att behandla ett sjukpenningärende. Först fyra månader efter anmälan fick den sjukskrivne sina pengar.
Den 4 maj kontaktade mannen åter kassan. Först tre veckor senare påbörjades hans ärende och i början av juni fick han beslut om sjukpenning. "Oacceptabelt lång" handläggningstid, anser JO, och påpekar att ärenden som berör människors försörjning ska handläggas skyndsamt.
Försäkringskassans länsdirektör Eva Maria Magnusson håller med.
— Under den här tiden hade vi mycket långa handläggningstider. Det har vi kommit till rätta med nu. I dag klarar vi mellan 75 och 80 procent av alla nya ärenden inom trettio dagar, säger hon.
Försäkringskassans riksmål är dock att 90 procent av alla ärenden ska vara klara inom trettio dagar.
— Det är inte möjligt och det har vi påpekat. Femton procent av ärendena är inte fullständiga och måste kompletteras. Bara det tar minst två veckor. Men tre månader ska folk inte behöva vänta på ett beslut om sjukpenning, säger Eva Maria Magnusson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!