Jan Backeman har fört statistik över de senaste tre årens inköp av frysta jumbokräftor. Det handlar om 34 förpackningar á 1 kilo och trenden är tydlig.
– Det står på förpackningen att det ska vara 16 eller 17–22 kräftor. Vid 32 tillfällen har det varit 22 kräftor, vid ett tillfälle 21 kräftor och en gång till och med 23 kräftor, säger han.
Han berättar att han har köpt kräftor av märkena Lobster, Ullmo, Ica och Pandalus. Jan Backeman anser att det känns som falsk marknadsföring när det står att paketet kan innehålla så få kräftor (och välmatade) som 16 eller 17.
– Tidigare fanns det åtminstone några kräftor som var lite större och som man kunde lägga överst på fatet, säger han.
Torbjörn Holm, produkt- och kvalitetschef på Lobster, säger att Jan Backemans iakttagelser är korrekta. Han har också uppmärksammat att de frysta importkräftorna på senare år blivit mindre och mer jämnstora. Enligt honom beror det på mer noggrann sortering.
– I år har vi därför ändrat texten på våra förpackningar så att det står 20–22. Men gamla förpackningar finns förstås kvar i handeln så det kan dröja ett tag innan den nya texten slår igenom fullt ut, säger Torbjörn Holm.
Jan Backeman är mycket förtjust i kräftor och berättar att han alltid kokar om dem i egen lag för att få en friskare smak och slippa "dykänslan".
– Fast inget går förstås upp mot färska svenska kräftor, säger han.