Jumboplats i vården väcker frågor
Uppsala läns landsting hamnade på jumboplats i en nationell jämförelse av vården. Oppositionen kräver nu krafttag och svar av landstingsråd Mats O Karlsson.
Den aktuella jämförelsen, som gjorts av lobbyorganisationen Health Consumer Powerhouse, presenterades i gårdagens UNT. Organisationen har tagit fram ett så kallat vårdkonsumentindex där faktorer som väntetider, servicenivå och konsumentfokus vägts in. Av maximala sexton poäng får Uppsala läns landsting tre.
"Godtyckliga variabler"
- Den här undersökningen ger jag inte mycket för. Man använder godtyckliga variabler som dessutom är godtyckligt mätta, säger Mats O Karlsson (s).
Han hävdar att organisationen bakom jämförelsen har tvivelaktigt ursprung och ett politiskt syfte: att lobba för en privatisering av vården. Svara på oppositionens direkta frågor tänker han göra på nästa sammanträde.
Arne Sandemo medger att värdet av sådana här undersökningar kan diskuteras men anser ändå att de sänder ut tydliga signaler.
Svårt få kontakt
- Den största bristen är tillgängligheten, att patienterna har svårt att över huvud taget få kontakt med vården. Vi måste leva upp till den uppställda garantin att alla ska få tid hos en husläkare inom en vecka och vi måste få en fungerande telefonrådgivning.
Även folkpartiets gruppledare i Landstingsstyrelsen, Ismail Kamil, vill ha svar av Mats O Karlsson. I en interpellation frågar han hur majoriteten ställer sig till helg- och kvällsöppna vårdcentraler för att öka tillgängligheten och om man kan tänka sig att anställa fler husläkare, dietister och psykologer inom primärvården.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!