Jurist borde inte ha yttrat sig

Liv Hahne är beredd att driva igenom bygglovet för en terminal på Ärna, trots juristkritiken. Men centern kommer inte att ställa upp. Det innebär att hela frågan hänger löst.

Uppsala2014-12-10 15:37

De rödgröna partierna anser att det nya terminalområdet som Uppsala Airport vill bygga för att kunna driva civilt lågprisflyg måste utredas i en detaljplan. Beslutet ska inte forceras fram genom ett vanligt bygglov. Även Uppsala kommuns statsjurist Mats Sandmark gör bedömningen att en detaljplan behövs. Störningar i form av trafik, buller, ljus och riskfrågor är så sammansatt så det inte är möjligt att prova terminalbyggnaden enbart med bygglov.

Även Centerparitet är emot.

– Vi kommer inte att stödja de övriga allianspartierna om man ska gå direkt på bygglov. Det är ett stort projekt och man måste göra en ordentlig genomlysning av vad det får för konsekvenser för miljön. Blir trafikökningen stor så kan kommunen tvingas till nya investeringar i gator, vägar och kollektivtrafik, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C).

Plan- och byggnadsnämndens ordförande Liv Hahne står dock fast vid att beslutet ska tas den 29 december, sista mötet där alliansen har politisk majoritet.

– Det har varit skilda åsikter om Ärna i elva år. Nu har vi en ansökan om bygglov och då måste vi hantera den. Man ska tänka på att både försvarsmakten och ett företag är inblandat, säger hon.

Att beslutet forceras håller hon inte med om.

– Redan 2008 slog byggnadsnämnden fast att en detaljplan inte behövdes därför att Ärna redan har flygverksamhet. När företaget begärde bygglov år 2010 tyckte vi att de borde vänts tills alla prövningar var klara. Det är de nu. Uppsala Airport har lämnat in sin ansökan och de får nu svar i tid. Det är inte att forcera.

Kritiken från kommunjurist Mats Sandmark förstår hon inte alls.

– Vad har han smed saken att göra. Det är första gången jag har varit med om att en av våra jurister uttalar sig om vad som behövs i det här skedet. Jag vet inte vem som bett honom att göra det.

Men om terminalbygget är så komplext så det borde till en detaljplan?

– Då ska juristerna inte yttra sig förrän nämnden tagit ställning. Vi har vårt uppdrag från fullmäktige, inte från en juristavdelning, säger Liv Hahne.

Kommunen får ju ny majoritet i januari. Borde ni inte lämna över frågan i stället för att driva igenom den i sista minuten?

– Vid mandatskiften har sittande majoritet alltid klubbat igenom de frågor som varit viktiga för dem, det är som en tradition.

Och den följer ni?

– Ja.

Bakgrund Många turer om civilflyget

2008: En ansökan om miljötillstånd för civilflyg lämnas in till länsstyrelsen av försvarsmakten på Uppsala Airs vägnar.

2009: Den borgerliga alliansen i kommunfullmäktige säger ja till civilflyg om vissa miljökrav uppfylls. Oppositionen säger nej.

2010: Länsstyrelsen säger ja till civilflyg. Beslutet överklagas till Mark- och miljödomstolen som i april 2011 rekommenderar regeringen att inte tillåta civilflyg.

2013: Regeringen säger ja till civilflyg på Ärna.

2014: Regeringes beslut överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen som i slutet av oktober fastställer regeringens beslut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om