Kan bli dyrt att klaga på sopbilen

Klaga inte på sophämtaren, det kan straffa sig. Den slutsatsen har en bostadsrättsförening i Luthagen dragit efter att man framförde klagomål till Samtek. Nu har det väckts krav på att föreningen måste bygga en ny miljöstation där sopbilen stannar.

Peter och Marilyn Lundquist vid föreningen Spararen.

Peter och Marilyn Lundquist vid föreningen Spararen.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2010-03-29 10:50
Bostadsrättsföreningen Spararen med 31 hushåll på Geijersgatan byggde om miljöstationen i somras. Somliga sopkärl ska hämtas två gånger i veckan, and­ra minst en gång i veckan enligt det avtal som föreningen skrivit med Samtek. Men det sker inte så ofta som avtalet säger, enligt föreningen. I förra veckan var där överfullt med kompostavfall.
- I dag snöar det så nu har de absolut inte hämtat. Samtek säger att det ska vara asfaltsrent, säger styrelsemedlemmen Marilyn Lundquist.

När föreningen märkte att soporna inte hämtades regelbundet så klagade man hos Samtek. Då började i stället representanter från Samtek lyfta fram de krav som ställs genom Arbetsmiljöverket, till exempel att sopkärl ska vara placerade i anslutning till sopbilarna. Sopbilen kommer inte in på gården och föreningens miljöstation ligger knappt 50 meter från Geijersgatan, vilket anses vara för långt.

Marilyn Lundquist ser Samteks agerande som en hämndaktion. Det var först när föreningen klagade på sophämtningen som Samtek började hänvisa till gällande föreskrifter. Hon säger att det finns andra föreningar som har sämre placerade soprum och som inte ens blivit upplysta om kraven.
- Vi tänker inte ge oss utan strid. Det här kravet får ju gälla alla i så fall. Tittar man där så har Samtek hämtat deras sopor, säger hon och pekar på grannföreningens miljöstation som ligger alldeles intill.
Hon berättar att Samtek varit och hämtat grannarnas kompost.
- Det säger sig självt, de har naturligtvis hängt ut oss för att vi ställer till med för mycket besvär, säger Spararens ordförande Peter Lundquist.

Rolf Johansson, vd för Samtek, säger att det bara finns nio avvikelserapporter som rör Spararens miljöstation. Rapporterna bygger i de flesta fall på att sophämtaren själv anmält att soporna inte hämtats, till exempel på grund av snö eller väghinder. Samtek arbetar med att kartlägga de värsta hämtställena i syfte att följa arbetsmiljölagen och förbättra arbetsmiljön för sophämtarna, eller miljöarbetarna som de också kallas. Det handlar om att und­vika tunga lyft och för långa dragvägar mellan miljöstationen och sopbilen.

Rolf Johansson håller med föreningen om att det är orättvist att bara vissa fastig­hetsägare får dessa krav på sig. Men han tror att betydligt fler kommer att få påstötningar framöver.
- Att bara vissa hämtställen kommer upp till diskussion beror på den enskilde chauffören. Vissa nyutbildade miljöarbetare är kanske i början lite mer nitiska, det vill säga har en annan uppfattning om vad god arbetsmiljö är än de äldre som har sin utbildning för 20-30 år sedan och därför anmäler fler ställen än andra till skyddsombudet.

Föreningen säger att ni har tömt komposten på den miljöstation som ligger intill, men inte deras ...
- Om det är så, då är det ett misstag. Att någon medvetet inte skulle ta den får inte förekomma. Det har vi nolltolerans emot.
Straffar det sig om man som förening klagar på sophämtningen?
- Nej, att hålla på med hämndaktioner är fullständigt oacceptabelt för oss. Det finns ingen anledning för oss att låta bli att hämta något.
FAKTA:

Arbetsmiljöverket har genom ett flerårigt projekt försökt förbättra arbetsmiljön för sophämtarna.

Ett av kraven är att sopbilen ska kunna angöra intill uppställningsplatsen för sopkärlen.

Backning får endast ske vid vändning av sopbilen och sikten ska då vara fri.

Kraven har funnits i flera år, men kommit som en överraskning för fastighetsägare på senare tid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om