Kassaservice i Björklinge stänger

I dag öppnar kassör Kerstin Ekdahl Svensk Kassaservice kontor i Björklinge för sista gången. Kontoret i Hemköpsbutiken är bara ett av alla som läggs ner innan årsskiftet.

En epok avslutas när Svensk Kassaservice nu börjar lägga ned sina kontor i länet. Först ut är kontoret i Björklinge, som slår igen i eftermiddag. Näst sista arbetsdagen betjänade kassör Kerstin Ekdahl kunden Daniel Karlsson.

En epok avslutas när Svensk Kassaservice nu börjar lägga ned sina kontor i länet. Först ut är kontoret i Björklinge, som slår igen i eftermiddag. Näst sista arbetsdagen betjänade kassör Kerstin Ekdahl kunden Daniel Karlsson.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2008-07-30 19:30
Många äldre på orten är bekymrade över hur de ska klara sina bankärenden i framtiden.
UNT besökte Björklinge på onsdagen, och när klockan närmade sig 13 hade en liten kö bildats framför Kerstin Ekdahls glasade kontor som finns inrymt i Hemköp, Björklinge. En av kunderna är Daniel Karlsson, som skall sätta in pengar på sitt konto för att betala en räkning.
- När kommer det här in på mitt konto? Får jag något kvitto, frågar han, och avslöjar därmed att han inte är särskilt hemma på rutinerna.

Och det är just det som är problemet. Allt färre svenskar anlitar Svensk Kassaservice, vilket har lett till att riksdagen beslutat att alla kontor i landet skall stängas under andra halvåret 2008.
I hettan på parkeringen utanför Hemköp möter vi Ingemo Karlsson, egen företagare i Björklinge som är på väg för att handla.
- Bedrövligt, bedrövligt, säger hon om den förestående nedläggningen.
- Det här innebär att jag tvingas ta mig in till Uppsala och Boländerna för att sköta mina affärer.

Men det finns de som drabbas värre, säger Ingemo Karlsson. Nedläggningen av Svensk kassaservice kontor i Björklinge innebär svårigheter för många äldre
- Det är inte lätt att plötsligt lära sig sköta bankgiro och bankomatkort om man är 80-90 år gammal. Jag har försökt hjälpa min 82-åriga mamma som bor här, men det är inte så lätt. Alla orkar eller klarar inte att lära sig hur korten fungerar.
När den första ruschen för dagen är över säger Kerstin Ekdahl att hon har en känsla av att många Björklingebor inte riktigt velat ta till sig att kontoret faktiskt stänger.

Själv känner hon sig förberedd och har gått igenom hela processen, säger hon. Kerstin Ekdahl kommer att fortsätta jobba med den pågående avvecklingen framöver. Och hon tycker synd om många kunder.
- Här passerar många rullatorer, de äldre är ledsna och oroliga. Och det blir jobbigt för dem att sköta sina ärenden framöver. Det går väl an så länge det finns anhöriga som kan hjälpa till. Men de som inte har någon alls? Det har till och med hänt att folk stått och haft tårar i ögonen.
Så vad svarar du dem när de ber om råd?
- Jag brukar rekommenderar dem att skaffa VISA-kort. På så sätt kan de både handla och få ut pengar, säger Kerstin Ekdahl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om